SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Praca z użytkownikiem informacji |
Kod przedmiotu | 15.9-WH-DiksP-UIN-W-S14_pNadGenWELUS |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Literatura popularna i kreacje światów gier |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie |
Celem zajęć jest zapoznanie się z problematyką pracy z użytkownikiem informacji a także wprowadzenie studenta do nowoczesnego projektowania graficznego oraz składu gazet/czasopism i publikacji multimedialnych. Student zdobywa wiedzę o zastosowaniu typografii i fotoedycji w praktyce graficzno-kreacyjnej. Rozumie korelację treści z formą w procesie integrowania słowa i obrazu w spójny przekaz. Poznaje “wizualny język redagowania”. Zdobywa podstawowe umiejętności projektowania i składu (w zakresie mikro- i makrotypografii). Uczy się wdrażać nowoczesne rozwiązania DTP w publikacjach prasowych oraz promocyjnych (katalogi, prospekty, programy etc.). Poznaje również potrzeby i specyfikę multimedialnych nośników treści. Pracuje w profesjonalnym programie komputerowym stosując różne funkcjonalności niezbędne do wydajnego tworzenia prostych i złożonych publikacji. Zdobywa świadomość wagi współpracy między dziennikarzem a grafikiem oraz pracy zespołowej.
brak
Praca z użytkownikiem informacji: definicja, typologia, charakterystyka użytkowników informacji i ich potrzeb.
Uwarunkowania potrzeb informacyjnych i metody ich diagnozowania.
Formy, metody zaspokajania potrzeb informacyjnych różnych grup użytkowników.
Podstawy nowoczesnego projektowania graficznego.
Podstawy nowoczesnego składu gazet/czasopism i publikacji multimedialnych.
Zastosowanie typografii i fotoedycji w praktyce graficzno-kreacyjnej.
Integrowanie danych celem budowy poprawnej informacji medialnej.
Obsługa nowoczesnych programów do edycji treści i obrazu.
Rola i zadania zespołu redakcyjnego.
wykład informacyjny i konwersatoryjny, pokaz, praca w grupach, dyskusja
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
wykład: zdanie egzaminu; ćwiczenia: aktywność na zajęciach (udział w dyskusjach), przygotowanie wypowiedzi ustnej na wskazany temat/problem
A. Kwaśny, DTP, Księga eksperta, wydawnictwo Helion, Gliwice 2002.
B. Sosińska-Kalata, Materska K., Gliński W. (red.), Społeczeństwo informacyjne i jego technologie, Warszawa 2004.
H. Batorowska, Kultura informacyjna w perspektywie zmian w edukacji, Warszawa 2012.
K. Materska, Chuchro E., Sosińska-Kalata B. (red.), Organizowanie środowiska informacji i wiedzy, Warszawa 2008.
M. Kocójowa, Społeczeństwo informacyjne. Jakość edukacji i pracy bibliotekarzy, Kraków 2001.
N. French, InDesign itekst. Profesjonalna typografia w Adobe InDesign, Warszawa 2010.
Gołąb, DTP. Od projektu aż po druk. O współpracy grafika z drukarzem, Gliwice 2012.
R. Williams, DTP od podstaw. Projekty z klasą.
Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalizacji broker informacji.
Zmodyfikowane przez dr hab. Tomasz Ratajczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-09-2017 16:58)