SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Komunikacja językowa |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-EEiTP-KJ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Edukacja elementarna i terapia pedagogiczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zdobycie przez studentów informacji z zakresu komunikacji językowej; doskonalenie umiejętności poprawnego posługiwania się językiem; kształtowanie postaw szacunku wobec wypowiedzi innych osób.
Brak
Charakterystyka procesu komunikacji. Definiowanie pojęć: komunikacja społeczna, komunikacja werbalna, komunikacja niewerbalna, dialog edukacyjny, dyskusja, negocjacje, rozmowa, aktywne słuchanie. Elementy komunikacji językowej (nadawca, odbiorca, kanał, tekst, intencja). Funkcje tekstów językowych. Warunki skutecznej komunikacji językowej. Przyczyny i rodzaje zakłóceń komunikacji. Kompetencje komunikacyjne nauczycieli.
metody asymilacji wiedzy (dyskusja, pogadanka, prezentacja multimedialna/poster/portfolio), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda problemowa, burza mózgów)
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena ostateczna z przedmiotu jest średnią arytmetyczną ocen za aktywność w trakcie zajęć oraz prace wykonane samodzielnie (referat, prezentacja, portfolio).
Griffin E, Podstawy komunikacji społecznej, tłum. O. i W. Kubińscy, M. Kacmajor, GWP, Gdańska 2003.
Leigh A., Mayhard M., Komunikacja doskonała, tłum. M. Gawlik-Małkowska, „Rebis”, Poznań 2003.
Moreale S. P., Spitzberg B. H., Barge J. K., Komunikacja między ludźmi, tłum. P. Izdebski, A. Jaworska, PWN, Warszawa 2007.
Retter H., Komunikacja codzienna w pedagogice, tłum. M. Wojdak-Piątkowska, GWP, Gdańsk 2005.
Allhoff D., Sztuka przekonywania do własnych racji, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008.
Śnieżyński M., Od monologu do dialogu edukacyjnego, [w:] Wychowanie na rozdrożu. Personalistyczna filozofia wychowania, red. F. Adamski, Wydawnictwo UJ, Kraków 1999.
Schulz von Thun F., Sztuka wyjaśniania. Podręcznik dla prowadzących trudne rozmowy, Wyd. WAM, Kraków 2004.
Sujak E., ABC psychologii komunikacji, Wydawnictwo WAM, Kraków 2006.
Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 10-11-2016 11:57)