Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną - Oligofrenopedagogika
Profil
ogólnoakademicki
Rodzaj studiów
podyplomowe
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2016/2017
Jednostka obsługująca przedmiot
Wydział Nauk Społecznych
Informacje o przedmiocie
Liczba punktów ECTS do zdobycia
3
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr Dorota Niewiedział
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Ćwiczenia
-
-
15 (w tym jako e-learning)
1 (w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę
Cel przedmiotu
Zapoznanie słuchaczy z wieloaspektowym ujmowaniem zmian rozwojowych w cyklu życia człowieka, uwrażliwianie na zmienność i różnorakie uwarunkowania aktywności jednostki, wyjaśnianie obserwowanych u ludzi wzorów rozwoju.
Wymagania wstępne
Znajomość psychologii ogólnej
Zakres tematyczny
Pojęcie rozwoju. Zmienność zachowania a rozwój jednostki. Modele zmian rozwojowych
Ciągłość czy nieciągłość w rozwoju.
Etapy rozwoju
Zadania rozwojowe
Kryzysy rozwojowe
Zróżnicowanie podejść interakcyjnych do ujmowania czynników rozwoju
Rozwój w okresie prenatalnym, noworodkowym i niemowlęcym
Rozwój układu nerwowego
Rozwój percepcyjny
Rozwój motoryczny
Inteligencja sensomotoryczna
Pierwotna i wtórna intersubiektywność
Rozwój w okresie wczesnego, średniego i późnego dzieciństwa
Rozwój fizyczny i motoryczny
Rozwój poznawczy
Rozwój funkcji językowych. Mowa dziecka
Interakcje społeczne dziecko-dorosły i dziecko-dziecko
Rozwój osobowości. Rola stylów wychowania
Rozwój moralny
Kształtowanie się gotowości szkolnej
Kryzysy w rozwoju dziecka (ich przebieg i skutki)
Rozwój w okresie dorastania
Zadania okresu dorastania i istota kryzysu adolescencyjnego
Zmiany rozwojowe w zakresie Soma, Psyche, Polis
Kształtowanie się tożsamości w okresie dorastania
Manifestacja poczucia odrębności
O tożsamości negatywnej w procesie rozwoju
Zaburzenia rozwoju w okresie dorastania
Rozwój w okresie dorosłości wczesnej, środkowej i późnej
Zadania rozwojowe okresu wczesnej, środkowej i późnej dorosłości
Zmiany biologiczne i psychiczne w okresie dorosłości
Zmiany relacji społecznych w okresie dorosłości. Nowe role dorosłych
Kryzysy dorosłości i ich źródła
Najczęstsze problemy zdrowotne okresu dorosłości
Metody kształcenia
Praca z podręcznikiem, dyskusja w grupie
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zdobycie minimum 70% punktów z testu wiedzy z podstaw psychologii rozwoju.
Literatura podstawowa
Brzezińska, A.I., Appelt, K., Ziólkowska, B. (2008). Psychologia rozwoju człowieka. (W:) J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 2 (s. 95-292). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Brzezińska, A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju (rozdziały 6, 7). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Przetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka, tom 1. Zagadnienia ogólne (rozdziały 1, 5, 6,7). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Literatura uzupełniająca
Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
Bokus, B., Shugar, G.W. (2007). Psychologia języka dziecka – stare pytania, nowe dane, nowe hipotezy. W: B. Bokus, G.W. Shugar (red.), Psychologia języka dziecka. Osiągnięcia, nowe perspektywy (s. 9-32). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 10-02-2017 00:10)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.