SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka zajęć technicznych i komputerowych - course description

General information
Course name Metodyka zajęć technicznych i komputerowych
Course ID 05.2-WP-EPiW-MZaTK
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pre-school and early-school education
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 0
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Eunika Baron-Polańczyk, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 5
(including as e-learning)
0,33
(including as e-learning)
Credit
Class - - 15
(including as e-learning)
1
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z istotą i założeniami metodyki prowadzenia zajęć technicznych i komputerowych; z celami edukacji technicznej i informatycznej jako komponentu systemu edukacji społeczeństwa informacyjnego. Przygotowanie do pełnienia roli zawodowej nauczyciela zajęć technicznych i komputerowych – nabycie kompetencji umożliwiających: organizowanie zabaw i działalności konstrukcyjnej dziecka; zapoznawanie dziecka z urządzeniami technicznymi; budzenie zainteresowań technicznych i informacyjnych; kształtowanie u dziecka umiejętności wykorzystywania komputera w celach edukacyjnych.

Prerequisites

Podstawy pedagogiki/dydaktyki i psychologii, elementy technologii informacyjno-komunikacyjnej, wiedza z zakresu ogólnotechnicznego.

Scope

Miejsce edukacji ogólnotechnicznej i informatycznej w nowym systemie oświaty. Cele i założenia zajęć technicznych i komputerowych jako głównego komponentu systemu edukacji społeczeństwa informacyjnego. Kultura techniczna/ informatyczna (pojęcie, składniki, poziomy) jako cel kształcenia ogólnotechnicznego. Realizacyjne aspekty zajęć technicznych i komputerowych (zadania techniczne/ informatyczne jako podstawowa forma realizacji treści programowych; strategie dydaktyczne; zasady, metody i formy oraz środki dydaktyczne (w tym nowe/ cyfrowe media) stosowane w nauczaniu-uczeniu się techniki/ technologii informacyjnej.

Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej obejmującej zajęcia techniczne i komputerowe. Ustalanie typów lekcji i struktur jednostki metodycznej – tok lekcji: podającej a uczenie się przez przyswajanie; problemowej a uczenie się przez odkrywanie; ćwiczeniowej a uczenie się przez działanie; eksponującej a uczenie się przez przeżywanie. Projektowanie i wykorzystywanie nowoczesnych narzędzi i metod technologii informacyjno-komunikacyjnej.

Teaching methods

Metody aktywizujące (np. wykład problemowy, konwersatoryjny, pogadanka, pokaz, demonstracja, metoda projektu, gry dydaktyczne, dyskusje, metoda laboratoryjna m.in. metoda przypadku).

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Forma zaliczenia: zaliczenie z oceną.

Wykład – warunkiem zaliczenia są obecności na wykładach oraz pozytywnie ocenione kolokwium obejmujące wiedzę z wykładów.

Ćwiczenia – prace pisemne (szczegółowe scenariusze/ konspekty zajęć, opracowanie zadań technicznych/ informatycznych, projektowanie i wykonanie środków dydaktycznych (w tym multimedialnych materiałów dydaktycznych), test z progami punktowymi; obecność na zajęciach.

Recommended reading

  1. Baron-Polańczyk E. (red.), Projektowanie w komputerowym wspomaganiu procesu dydaktycznego, Oficyna Wydaw. UZ, Zielona Góra 2011.
  2. Baron-Polańczyk E., Multimedialne materiały dydaktyczne. Projektowanie i wykorzystywanie w edukacji techniczno-informatycznej, Oficyna Wydaw. UZ, Zielona Góra 2006.
  3. Baron-Polańczyk E., Silos czy chmura? Nauczyciele wobec nowych trendów ICT, Oficyna Wydaw. UZ, Zielona Góra 2011.
  4. Bednarek J., Multimedia w kształceniu, PWN, Warszawa 2006.
  5. Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Wydaw. „Impuls”, Kraków 2007.
  6. Gajda J., Juszczyk S., Siemieniecki B., Wenta K. (red.), Edukacja medialna, Wydaw. Adam Marszałek, Toruń 2002.
  7. Juszczyk S., Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej, Wydaw. Adam Marszałek, Toruń 2006.
  8. Pochanke H. (red.), Dydaktyka techniki, Wydaw. PWN, Warszawa 1985.
  9. Podstawa programowa edukacji wczesnoszkolnej: zajęcia komputerowe, zajęcia techniczne (I etap edukacyjny: klasy I-III).
  10. Programy nauczania oraz podręczniki zajęć technicznych i zajęć komputerowych dla szkoły podstawowej (I etap edukacyjny: klasy I-III).
  11. Serdyński A., Podstawy dydaktyki techniki i informatyki, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2003.
  12. Siemieniecki B. , Lewowicki T. (red.), Nowe media w edukacji, Wydaw. Adam Marszałek, Toruń 2012.
  13. Kwiatkowska A. B., Sysło M. M. (red.), Informatyka w edukacji: informatyka dla wszystkich od najmłodszych lat, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Polskie Towarzystwo Informatyczne, Warszawa 2014.

Further reading

  1. Arends R.I., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 2000.
  2. Baron-Polańczyk E. (red.), Dydaktyczna użyteczność komputerów, Oficyna Wydaw. UZ, Zielona Góra 2010.
  3. Baron-Polańczyk E. (red.), Komputerowe wspomaganie dydaktyki, Oficyna Wydaw. UZ, Zielona Góra 2009.
  4. Baron-Polańczyk E., Multimedialne materiały dydaktyczne w edukacji techniczno-informatycznej w szkole podstawowej i gimnazjum. Raport z badań, Oficyna Wydaw. UZ, Zielona Góra 2007.
  5. Baron-Polańczyk E., Praca nauczyciela wspomagana technologiami internetowymi [w:] Technologia Informacyjna i Komunikacyjna w Edukacji. Komputer i multimedia w pracy nauczyciela, Oficyna Wydaw. CDiDN w Szczecinie, Szczecin 2006, nr 3.
  6. Furmanek W., Walat W. (red.), Współczesne problemy dydaktyki techniki, „Fosze”, Rzeszów 2003.
  7. Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania, Czynności nauczyciela, Wydaw. PWN, Warszawa 2002.
  8. Kajdasz-Aouil M., Michalski A. (red.), Edukacja techniczna i informatyczna: poglądy, wyzwania i możliwości, Wydaw. Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2003.
  9. Silberman M., Uczymy się uczyć, przełożył J. Rybski, Wydaw. GWP, Gdańsk 2005.

Notes


Modified by dr Anetta Soroka-Fedorczuk (last modification: 30-12-2016 22:09)