SylabUZ

Generate PDF for this page

Biomedical aspects of human growth, development and education - course description

General information
Course name Biomedical aspects of human growth, development and education
Course ID 05.0-WP-SP-ES-BPR
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Sexual education. Family life education
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2016/2017
Head faculty Faculty of Social Sciences
Course information
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 6
(including as e-learning)
0,4
(including as e-learning)
Credit
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Znajomość aspektów i czynników rozwoju biologicznego człowieka. Wiedza dotycząca rozwoju struktury i funkcji w ontogenezie (w okresie prenatalnym i postnatalnym). Znajomość biomedycznych podstaw dojrzewania oraz przebiegu i uwarunkowań dojrzewania chłopców i dziewcząt, a także międzypokoleniowych zmian w przebiegu ontogenezy.

Prerequisites

-

Scope

Wykłady:

  1. Rozwój jako przedmiot badań naukowych. Definicje i zakres pojęć związanych z ontogenezą człowieka.
  2. Wybrane zagadnienia z genetyki dotyczące rozwoju biologicznego człowieka.
  3. Aspekty i czynniki rozwoju osobniczego człowieka.
  4. Periodyzacja rozwoju
  5. Charakterystyka rozwoju osobniczego człowieka w okresie prenatalnym i postnatalnym.
  6. Wiek rozwojowy i metody jego oceny. Metody kontroli i normy oceny procesów wzrastania.

Ćwiczenia:

1.Rozwój struktury i funkcji w ontogenezie

2.Układ neurohormonalny

3.Dymorfizm płciowy człowieka

4.Biomedyczne podstawy dojrzewania.

5.Dojrzewanie dziewcząt i chłopców

6.Czynniki warunkujące zdrowie człowieka

7.Wybrane problemy zdrowotne dzieci i młodzieży

8.Cykle i biorytmy w rozwoju ontogenetycznym człowieka.

9.Tendencje zmian dotyczące rozwoju – składowe i przyczyny  (akceleracja rozwoju, zmiana kolejności etapów rozwojowych, retardacja procesów inwolucyjnych).

Teaching methods

Wykład: metoda podająca, poglądowa, projekcja multimedialna (filmy, przeźrocza).

Ćwiczenia: metoda poglądowa, metoda analityczna, metoda syntetyczna, dyskusja problemowa, praca w grupach, samodzielne opracowywanie materiałów metodycznych.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem.

Ćwiczenia kończą się zaliczeniem z oceną.

Ocena z przedmiotu jaką uzyskuje student - to ocena uzyskana z ćwiczeń.

Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: test z progami punktowymi, ocena przygotowania do zajęć.

Recommended reading

Bartel H.: Embriologia. Podręcznik dla studentów. PZWL, Warszawa 2007.

Hanner P., Copeland P.: Geny a charakter. Wydawnictwo Cis, Warszawa 1998.

Jaczewski A. (red.): Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2005.

Jaczewski A., Woynarowska B.(red.): Dojrzewanie. WSiP, Warszawa 1982.

Jones S.: Język genów. Książka i Wiedza, Warszawa 1998.

Kazimierska E.M.: Równi, ale nie jednakowi. Wybrane zagadnienia z genetyki człowieka. PZWL, Warszawa 1982.

Malinowski A.: Auksologia. Rozwój osobniczy człowieka w ujęciu biomedycznym. Uniwersytet

Zielonogórski , Zielona Góra 2007.

Malinowski A., Tatarczuk J., Asienkiewicz R.: Antropologia dla pedagogów. Uniwersytet Zielonogórski , Zielona Góra 2008.

Mięsowicz I. (red.): Auksologia. Rozwój biologiczny człowieka i metody jego oceny od narodzin do dorosłości. Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2001.

Moir A., Jessel D.: Płeć mózgu, PIW, Warszawa 1993.

Wolański N.: Rozwój biologiczny człowieka. Podstawy auksologii, gerontologii i promocji zdrowia. PWN, Warszawa 2005.

Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K.: Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania. Podręcznik akademicki. PWN, Warszawa 2010.  

Further reading

Izdebski Z. (red.): Zagrożenia okresu dorastania. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2008.

Wolański N.: Ekologia człowieka. PWN, Warszawa 2008.

Woynarowska B.: Edukacja zdrowotna. Podręcznik dla studentów. PWN, Warszawa 2008.

 

Notes

-


Modified by dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (last modification: 01-12-2016 16:12)