SylabUZ

Generate PDF for this page

Audiologia i foniatria - course description

General information
Course name Audiologia i foniatria
Course ID 12.1-WP-LOG-AUFO
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Speech therapy and sign language
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr n. med. Anna Bogusławska-Wilczyńska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class - - 5
(including as e-learning)
0,33
(including as e-learning)
Credit with grade
Lecture - - 5
(including as e-learning)
0,33
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie słuchacza z problematyką medyczną wchodzącą w zakres działania foniatrii i audiologii, powiązaniem logopedii z innymi dziedzinami medycyny, w tym z foniatrią i audiologią, ukazanie znaczenia wzajemnej współpracy pomiędzy logopedą a foniatrą/audiologiem.

Prerequisites

Anatomia i fizjologia narządów mowy.

Scope

Wykład

Wyjaśnienie pojęć i przedmiot zainteresowań – foniatria, audiologia, otolaryngologia, otorynolaryngologia. Schemat badania laryngologicznego. Zarys metod rehabilitacji stosowanych w foniatrii i audiologii. Diagnostyka i leczenie chorób: niedosłuch, głuchota, zaburzenia mowy, chrypka, bezgłos, szumy uszne, zaburzenia połykania, zaburzenia równowagi, zawroty głowy.

Ćwiczenia

Metodyka badania audiologicznego: metody badania narządu słuchu u dorosłych i dzieci / audiometria tonalna, audiometria impedancyjna, otoemisja, audiometria odpowiedzi wywołanych. Zaburzenia i schorzenia narządu słuchu. Metody terapii stosowane w schorzeniach narządu słuchu. Zastosowanie aparatów słuchowych, systemów wspomagających słyszenie u osób niedosłyszących. Metodyka badania foniatrycznego. Zaburzenia i schorzenia narządu głosu i mowy. Metody terapii stosowane w schorzeniach narządu głosu i mowy.

Teaching methods

Wykład – wykład konwencjonalny, pokaz.

Ćwiczenia – dyskusja, praca z tekstem źródłowym, klasyczna metoda problemowa, studium przypadku, pokaz.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia – na ocenę z ćwiczeń składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach (50%) oraz aktywność na zajęciach (25%) i ocena z pracy samodzielnej (25%).

Wykład – kolokwium pisemne z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% – db, 60% – dst).

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.

Recommended reading

  1.  Obrębowski A., Narząd głosu i jego znaczenie w komunikacji społecznej, Poznań 2008.
  2. Pruszewicz A., Foniatria kliniczna, Warszawa 1992.
  3. Pruszewicz A., Audiologia kliniczna: zarys, Poznań 2003
  4. Śliwińska-Kowalska M., Audiologia kliniczna, Łódź 2005.

Further reading

  1. Janczewski G., Otolaryngologia praktyczna, Gdańsk 2005.
  2. Marciniak T., Anatomia prawidłowa człowieka, Warszawa 1965.
  3. Sinkiewicz A., Poradnik dla laryngektomowanych, Bydgoszcz 1992.
  4. Śliwińska-Kowalska M., Głos narzędziem pracy: poradnik dla nauczycieli, Łódź 1999.

Notes


Modified by dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ (last modification: 02-01-2017 16:57)