SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metody wspomagające terapię pedagogiczną |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-LOG-MWTP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Logopedia i Terapia Pedagogiczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 8 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Egzamin |
Ćwiczenia | - | - | 50 (w tym jako e-learning) |
3,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie słuchaczy z metodami wspomagania rozwoju, terapii psychomotorycznej i pedagogicznej oraz przygotowanie do projektowania zajęć z wykorzystaniem wybranych metod.
Teoretyczne podstawy terapii pedagogicznej. Metodyka diagnozy i terapii pedagogicznej.
Wykład
Przypomnienie wiadomości dotyczących podziału metod terapii pedagogiczne (usprawniania funkcji percepcyjno-motorycznych, usprawniania funkcji językowych, usprawniania pamięci i koncentracji, usprawniające pisanie i czytanie, relaksacji). Rodzaje oddziaływań terapeutycznych. Główne założenia, zasady i kierunki oddziaływań terapii pedagogicznej. Charakterystyka wybranych metod i ich zastosowanie w różnych rodzajach trudności w uczeniu się.
Ćwiczenia
Terapia przez twórczość. Terapia zajęciowa. Program M. Frosting. Terapia przez muzykę. Metoda Dobrego Startu. Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne. Kinezjologia Edukacyjna. Program Ortograffitii. Metoda Knillów. System percepcyjno-motoryczny N. C. Kepharta. Wykorzystanie komputera w terapii pedagogicznej. Prezentacje samodzielnej pracy studentów – projekty z wykorzystaniem wszystkich omawianych metod.
Wykład – wykład tradycyjny.
Ćwiczenia – praca z książką, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, metoda przypadku, dyskusja, projekt.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ćwiczenia – na ocenę z konwersatorium składają się wyniki osiągnięte na kolokwiach (50%), ocena z projektów (50%).
Wykład – egzamin złożony z dwóch części pisemnej i ustnej; warunkiem przystąpienia do części ustnej jest uzyskanie 50% punktów z części pisemnej. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i egzaminu.
O dysleksji, czyli specyficznych trudnościach w nauce, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa 1999.
Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 02-01-2017 15:36)