Zapoznanie słuchaczy z przyczynami i objawami stresu, oraz strategiami radzenia sobie ze stresem; wskazanie zależności między poziomem stresu zawodowego a satysfakcją z pracy i motywacją. Kształtowanie umiejętności radzenia sobie ze stresem na podstawie wykorzystania różnych strategii i technik.
Objawy wypalenia zawodowego a specyfika pracy nauczyciela.
Przyczyny wypalenia zawodowego nauczycieli.
Profilaktyka i sposoby radzenia sobie ze stresem w sytuacjach szkolnych.
Metody kształcenia
Dyskusja, metody problemowe
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny wynikającej z przygotowania pracy pisemnej dotyczącej wybranego zagadnienia oraz aktywny udział w ćwiczeniach.
Literatura podstawowa
Fengler J., Pomaganie męczy- wypalenie w pracy zawodowej, Gdańsk 2000.
Sęk H., Wypalenie zawodowe u nauczycieli, [w:] Edukacja wobec zmiany społecznej, red. J. Brzeziński, L. Witkowski, Edytor, Poznań-Toruń 1994.
Więckowska U., Jak uchronić się przed wypaleniem zawodowym?, [w:] Forum nauczycieli, nr 3-4, 2001.
Wypalenie zawodowe. Przyczyny. Mechanizmy. Zapobieganie, red. H. Sęk, PWN, Warszawa 2000.
Literatura uzupełniająca
Człowiek w sytuacji stresu. Problemy teoretyczne i metodologiczne, red. I. Niejodek, Z. Ratajczak, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2000.
Goleman D., Inteligencja emocjonalna w praktyce, Media Rodzina, Poznań 1999.
Hamer H., Klucz do efektywności nauczania. Poradnik dla nauczycieli, Wydawnictwo VEGA, Warszawa 1994.
Heszen–Niejodek I. Stres i radzenie sobie – główne kontrowersje, [w:] Człowiek w sytuacji stresu. Problemy teoretyczne i metodologiczne, red. I. Heszen-Niejodek, Z. Ratajczak, Katowice 2000.
Jałocho M., Jak radzić sobie z wypaleniem? Trzy stopnie wypalenia, Remedium nr 2, 1998.
Kobos Z., Niekonieczna A., Poczucie umiejscowienia kontroli a koszty psychologiczne pracy w zawodzie nauczycielskim, [w:] Zdrowie psychiczne w zawodzie nauczycielskim: materiały międzynarodowej konferencji naukowej, red. T. Rogińska, W. Gaida, U. Schaarschmidt, Zielona Góra WSP – Potsdam, AVZ – Hausdruckerei der Universitat Potsdam 1998.
Kretschmann R., Kirschner-Liss, Lange-Schmidt I., Miller R., Rabens E., Thal J., Zitzner M., Stres w zawodzie nauczyciela, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
Lazarus R., Paradygmat stresu i radzenia sobie, [w:] Nowiny Psychologiczne, nr 3 – 4, 1986.
Ratajczak Z., Stres – radzenie sobie – koszty psychologiczne, [w:] Człowiek w sytuacji stresu. Problemy teoretyczne i metodologiczne, I. Heszen-Niejodek, Z. Ratajczak, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2000.
Rongińska T., Wczesna profilaktyka wypalenia zawodowego wśród przyszłych nauczycieli,[w:] Osoba, edukacja, dialog, red. M. Lędzińska, G. Rudkowska, L. Wrona, T.2, Wydawnictwo AP, Kraków 2002.
Sęk H., Beisert M., Pasikowski T., Ścigała J., Mechanizmy stresu i wypalenia zawodowego w modelu poznawczo-kompetencyjnym, [w:] Kolokwia Psychologiczne nr 6, Psychologia Poznawcza w Polsce, Warszawa 1997.
Terelak J. F., Psychologia stresu, Oficyna Wydawnicza Branta Bydgoszcz 2001.
Tucholska S., Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Psychologiczna analiza zjawiska i jego osobowościowych uwarunkowań, Wydawnictwo KUL, Lublin 2003.
Uwagi
Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Inetta Nowosad (ostatnia modyfikacja: 08-12-2016 15:52)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.