SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawy pedagogiki |
Kod przedmiotu | 05.1-WP-WNJO-PP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Wczesne nauczanie języka obcego |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Jednostka obsługująca przedmiot | Wydział Nauk Społecznych |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | - | - | 10 (w tym jako e-learning) |
0,67 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z podstawami wiedzy o pedagogice jako nauce humanistycznej, społecznej i empirycznej, teoretycznej oraz praktycznej; kształcenie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzę do analizy procesów edukacyjnych
Brak
Wykłady:
Geneza i tożsamość pedagogiki jako nauki. Nauki współpracujące z pedagogiką. Wartości i cele edukacji. Współczesne systemy wychowania. Empiryczne, prakseologiczne i hermeneutyczne orientacje badawcze w pedagogice.
ĆWICZENIA:
Fazy rozwoju współczesnej nauki o wychowaniu. Zasady myślenia i działania pedagogicznego.
Charakterystyka wybranych koncepcji współczesnej pedagogiki. Od heteronomii do autonomii w wychowaniu i kształceniu.
metody asymilacji wiedzy (dyskusja, pogadanka, prezentacja multimedialna/poster/portfolio), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda problemowa, burza mózgów).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Ocena ostateczna z przedmiotu jest średnią arytmetyczną ocen za aktywność w trakcie zajęć oraz prace wykonane samodzielnie (referat, prezentacja, portfolio).
Gnitecki J., Wstęp do ogólnej metodologii badań w naukach pedagogicznych, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2006.
Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 1993.
Pedagogika. Podręcznik akademicki, t.1-2, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), PWN, Warszawa 2010.
Pedagogika, t. 1, Podstawy nauk o wychowaniu, B. Śliwerski (red.), GWP, Gdańsk 2006.
Śliwerski B., Współczesne kierunki I nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2001.
Krüger H. H., Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, tłum. A. Kacmajor, A. Sulak, GWP, Gdańsk 2003.
Lewowicki T., O tożsamości, kondycji i powinnościach pedagogiki, ITE – PIB, Warszawa – Radom 2007.
Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2009
Palka S., Pedagogika w stanie tworzenia. Kontynuacje, Wydawnictwo UJ, Kraków 2003.
Zmodyfikowane przez dr hab. Marzenna Magda-Adamowicz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-12-2016 10:57)