SylabUZ

Generate PDF for this page

Information technologies - course description

General information
Course name Information technologies
Course ID 11.3-WP-SOCP-TINF
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Sociology
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Jacek Jędryczkowski
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

Przygotowanie do samodzielnego funkcjonowania we współczesnym społeczeństwie informacyjnym, a także wykształcenie praktycznych umiejętności świadomego i sprawnego posługiwania się ICT (technologie informacyjno-komunikacyjne) w nauce i pracy zawodowej.

Prerequisites

Scope

  1. Terminy / pojęcia: Technologia informacyjna a informatyka. TIK (ICT); rola i miejsce TIK w edukacji; ochrona własności intelektualnej; system operacyjny; alternatywne systemy operacyjne (bezpieczeństwo danych i systemu); komputer i sieć komputerowa. urządzenia peryferyjne; edytory tekstu (Microsoft Word, OpenOffice Writer0; Internet – korzystanie z zasobów, komunikacja synchroniczna i asynchroniczna; publikowanie dokumentów HTML (protokół FTP); arkusze kalkulacyjne (Microsoft Excel, OpenOffice Calc); bazy danych (Microsoft Access, OpenOffice Base); pliki multimedialne; prezentacje multimedialne (Microsoft PowerPoint, OpenOffice Impress); prezentacje multimedialne – sieciowe (witryny, interaktywne animacje Flash): (MS Word; WebSite X5 Smart Edition PL; witryny CMS. Literatura: http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/publikacje.html.
  2. Bezpieczeństwo danych oraz systemu operacyjnego – zajęcia praktyczne; blended learning, poszanowanie praw autorskich. Poszanowanie cudzej własności (prywatne dane, hasła, kody). Literatura: http://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/elearning.html.
  3. Edytor tekstu Microsoft Word lub LibreOffice Writer – formatowanie dokumentów. Marginesy i orientacja strony, listy wypunktowane i numerowane, nagłówki i stopki, podział tekstu na kolumny, tworzenie i formatowanie tabel, wstawianie i formatowanie obiektów graficznych, sprawdzanie pisowni i gramatyki w dokumencie, wykorzystywanie słownika synonimów, edytor równań matematycznych; style, automatyczny spis treści, automatyczne podpisywanie rysunków i tabel, Style nagłówków. Literatura: http://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/elearning.html.
  4. Arkusz kalkulacyjny - Microsoft Excel lub OpenOffice / LibreOffice Calc (do wyboru). Tworzenie i formatowanie arkuszy danych, sortowanie, tworzenie i kopiowanie funkcji, podstawowe obliczenia, formatowanie wykresów; rejestracja makr; tworzenie formularzy. Formularz jako elektroniczny test lub ankieta. Arkusze sieciowe – import danych z wielu arkuszy, kwerenda sieci Web, sumy częściowe, tabela przestawna, autofiltrowanie, wykresy. Zajęcia praktyczne; blended learning.
    Dla zainteresowanych e-elearning – tworzenie elektronicznych testów i ankiet: http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/excel1/00ex.htm.
  5. Multimedia: grafika i dźwięk, film. Grafika - typy plików graficznych, konwersja. Fotografia cyfrowa, programy do edycji zdjęć, skanery i skanowanie, tworzenie animowanych plików gif, tworzenie animacji w prezentacji multimedialnej. Dźwięk - rejestracja dźwięku z różnych źródeł, obróbka dźwięku, konwersja plików dźwiękowych. Osadzanie dźwięku w prezentacji multimedialnej. Film - rejestracja filmów z zastosowaniem kamery internetowej, rejestracja ekranu komputera z zastosowaniem aplikacji do tworzenia filmów ekranowych, zapisywanie i konwersja filmów rozpowszechnianych legalnie w Internecie, montaż plików filmowych, tworzenie prostych animacji, animowane napisy.
  6. Internet: FTP; WWW; CMS; Edytory HTML. Aplikacje w chmurze; Google Dokumenty oraz Microsoft SkyDrive; DropBox.  Przegląd narzędzi do publikowania multimedialnych witryn w sieci Internet (MS Word lub kreatora, np. WebSite X5 Smart Edition PL); Podstawowe informacje o witrynach CMS. Projekt witryny (wykonanie witryny).

Teaching methods

Pokaz, demonstracja, wykład konwersatoryjny, praca z książką (samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online: blended learning oraz e-learning), metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie

Forma zaliczenia zajęć

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Kolokwium pisemne.

W formie pytań otwartych i zamkniętych (test). Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Sprawdziany praktyczne

Polegające na wykonaniu praktycznych zadań przy komputerze polegające na wykazaniu się umiejętnościami
 z zakresu posługiwania się edytorem tekstu, arkuszem kalkulacyjnym i innymi programami przewidzianymi w Sylabusie.

Zakres materiału obejmującego kolokwium.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.

Prezentacja pracy pisemnej na zajęciach.

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Proporcje zadań i ich wpływ na ocenę końcową z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną ocen uzyskanych w ramach zajęć.*

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

Ocena końcowa z przedmiotu* = ocena z laboratoriów.

Recommended reading

  1. J. Jędryczkowski, http://staff.uz.zgora.pl/jjedrycz/index.html
  2. J. Jędryczkowski, https://www.youtube.com/c/JJKursy

Further reading

  1. Furmanek M., (red.), Technologie informacyjne w warsztacie pracy nauczyciela, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra 2008.
  2. Jędryczkowski J., Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra 2008.
  3. Murray K., Microsoft Office 2010 PL. Praktyczne podejście, Wydawnictwo „Helion”, Gliwice 2011
  4. Sokół M., OpenOffice.ux.pl 3.1. Ćwiczenia praktyczne, Wydawnictwo „Helion”, Gliwice 2010
  5. http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/publikacje.html (Publikacje do pobrania).
  6. http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/html/komp_000.htm (Zestaw komputerowy).
  7. http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/html/00sys.htm (System operacyjny Windows).
  8. http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/html/00bezp.htm (Bezpieczeństwo systemu i danych).
  9. http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/word/word0/00hiper.htm (Microsoft Word 2003).
  10. http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/msexcel/excel0/hiper000.htm (Microsoft Excel 2003/2007).
  11. http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/opencalc1/opencalc/hiper000.htm (OpenOffice Calc).
  12. http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/excel1/00ex.htm (Tworzenie elektronicznych testów i ankiet).

Notes


Modified by dr Jacek Jędryczkowski (last modification: 26-04-2017 16:03)