SylabUZ

Generate PDF for this page

Instytucjonalny system lokalny - course description

General information
Course name Instytucjonalny system lokalny
Course ID 14.2-WP-SOCP-ISL
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Sociology
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Jerzy Leszkowicz-Baczyński, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Credit with grade
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Intencją prowadzącego jest przekazanie wiedzy o systemie lokalnym, szczególnie jego zinstytucjonalizowanej formie zarówno w szerokim kontekście procesów globalizacji, demokratyzacji i modernizacji a także renesansu lokalizmów i regionalizmów (poziom makro), jak i w węższym kontekście najnowszych trendów zarządzania instytucjami sektora publicznego (poziom mezo) oraz w skali mikro, czyli w kontekście określonych społeczności lokalnych. W zamierzeniu -  wiedza ta powinna być podstawą dalszego nabywania wiedzy i umiejętności koniecznych dla realizowania projektów rewitalizacyjnych, jak i innych form aktywności  w zinstytucjonalizowanym systemie lokalnym.

Prerequisites

Ukończony kursy: Procesy zmiany społecznej oraz Mikrostruktury społeczne i struktury społeczne (cz.II).

Scope

Treści wykładów:
1.    Dynamika zmian społecznych końca XX i początku XXI.
2.    Zmiana relacji: władza - obywatel („uwodząca” władza a „roszczeniowy” obywatel).
3.    Glokalizacja, czyli lokalizmy/regionalizmy jako alternatywa i jednocześnie uzupełnienie globalizacji.
4.    Instytucje społeczne wobec wyzwań współczesnego świata.
5.    New Public Managment; ekonomizacja i menedżeryzm w instytucjach sektora publicznego.
6.    Nurt Evidence-based Practice oraz nurt dobrych praktyk.

Treści ćwiczeń:
1.    Administracja samorządowa (województwa, powiatu, gminy).
2.    Lokalne instytucje działające w sektorze publicznym. 
3.    Instytucje pozarządowe (o zasięgu lokalnym oraz regionalnym).
4.    Reprezentanci społeczności lokalnych.
5.    Instytucje lokalne o znaczeniu symbolicznym (media; kościoły; ośrodki naukowe, badawcze i technologiczne; euroregiony a zinstytucjonalizowany system lokalny).
6.    Instytucje rynku pracy (promujące zatrudnienie i przeciwdziałające bezrobociu, instytucje szkoleniowe, inkubatory przedsiębiorczości, strefy ekonomiczne).
7.    Instytucje i organizacje biznesowe (samorząd pracodawców, izby gospodarcze, komisje dialogu społecznego).
8.    Inne instytucje lokalne (np. wspólnoty mieszkaniowe, przedsiębiorstwa komunalne, inwestorzy instytucjonalni).
9.    Zasada komplementarności instytucjonalnej w procesie rewitalizacji.
 

Teaching methods

Wykład: konwencjonalny i problemowy.
Treści dotyczące ćwiczeń realizowane są poprzez pracę z literaturą  oraz aktywne metody: dyskusja oceniana, metoda seminaryjna, metoda aktywnego opisu. Preferowana jest praca w grupach, której efektem końcowym jest dyskusja nad prezentowanymi problemami.
 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zaliczenie wykładu

Forma zaliczenia wykładu

Uwagi

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Zaliczenie pisemne.

W formie pytań problemowych, otwartych.

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Zakres materiału zaliczenia.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład).

Zasady uzyskania oceny końcowej z wykładu.

Ocena z wykładu = ocena z pisemnego zaliczenia.

 

 

Zaliczenie ćwiczeń

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę.

Tak

Kolokwium pisemne.

W formie pytań otwartych i zamkniętych (test).

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów za pozytywne odpowiedzi.

Zakres materiału obejmującego kolokwium.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem.

Aktywność podczas zajęć

Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów.

Proporcje zadań i ich wpływ na ocenę końcową z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną wszystkich ocen za kolokwium i aktywność na zajęciach.*

*Zasady ustalania oceny w przypadku średniej

 

Ocena końcowa z przedmiotu*

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

UWAGI:

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny.

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0).

Zasady uzyskania oceny końcowej.

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń
i wykładu.

 

Recommended reading

1.    Drucker P. F., Społeczeństwo pokapitalistyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa 1999.
2.    Fukuyama F., Budowanie państwa. Władza i ład międzynarodowy w XXI wieku, Dom Wydawniczy „Rebis”, Poznań 2005.
3.    Giddens A., Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa 2012.
4.    Kożuch B., Zarządzanie publiczne. W teorii i praktyce polskich organizacji, Wydawnictwo „Placet”, Warszawa 2004.
5.    Krzysztofek K., Szczepański M.S., Zrozumieć rozwój. Od społeczeństw tradycyjnych do informacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego: Katowice 2002.
6.    Rydzik W. (red.), Aspekty prawne i organizacyjne zarządzania rewitalizacją, Instytut Rozwoju Miast: Kraków 2009.
7.    Starkowska M. (red.), Dobre praktyki wielkich miast, Unia Metropolii Polskich: Warszawa 2010.
8.    Szarfenberg R., Dowody naukowe jako podstawa polityki społecznej, zarządzania społecznego i pracy socjalnej, „Problemy Polityki Społecznej”, nr 15/2011, ss. 13-28.
9.    Wallerstein I., Koniec świata jaki znamy, Wydawnictwo Naukowe  „Scholar”,Warszawa 2004.
 

Further reading

1.    Bernasiewicz M., Yuppie oraz squatter. Globalne style życia w lokalnych środowiskach wychowawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego: Katowice 2013.
2.    Drucker P.F, Managing the Public Service Institution, Public Interest 1973, 33, p. 43-55.
3.    Nevo I., Slonim-Nevo V., The Myth of Evidence-Based Practice: Towards Evidence-Informed Practice, British Journal of Social Work 2011, 41, p. 1176-1197.
 

Notes


Modified by dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (last modification: 05-06-2019 12:59)