SylabUZ
Course name | LEAN MANAGEMENT |
Course ID | 04.9-WZ-EkoP-LM |
Faculty | Faculty of Economics and Management |
Field of study | Economics |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2017/2018 |
Semester | 5 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | optional |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Project | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Nabycie przez studenta wiedzy z zakresu lean management oraz wykształcenie umiejętności praktycznego zastosowania tej koncepcji w organizacjach produkcyjnych i usługowych.
-
Wykład: Istota i geneza lean management. Identyfikacja problemów związanych z marnotrawstwem w procesach produkcyjnych oraz w środowisku pozaprodukcyjnym. Model Toyoty. Organizowanie strumienia wartości. Standaryzacja pracy. Przepływ ciągły. System ssący. Zarządzanie wizualne. Metody i narzędzia lean management, w tym m.in.: VSM – Value Stream Mapping i jej znaczenie w usprawnianiu przepływu. Zastosowanie metody 5S w reorganizacji stanowisk pracy. Charakterystyka metody TPM. Charakterystyka metody SMED (Single Minutes Exchange of Die) w redukcji czasów przezbrojeń.
Projekt: Praktyczne zastosowanie metod i narzędzi lean management do eliminowania marnotrawstwa w wybranej organizacji. Studenci samodzielnie lub w dwuosobowych zespołach opracowują projekt polegający na: identyfikacji i analizie procesu/obszaru w wybranej przez siebie organizacji, dokonaniu identyfikacji marnotrawstwa oraz zaproponowaniu rozwiązań doskonalących z wykorzystaniem metod i narzędzi lean. Zajęcia w formie prezentacji, analizy i dyskusji.
Wykład z prezentacją multimedialną. Projekt w formie analizy przypadków - case study, dyskusja.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Warunkiem zaliczenia wykładu jest obecność na wykładach i pozytywna ocena z testu. Na ocenę pozytywną student powinien udzielić prawidłowej odpowiedzi na co najmniej 51% pytań zawartych w teście. Test będzie składał się z dziesięciu pytań, w tym siedmiu pytań otwartych i trzech zamkniętych.
Studenci zobowiązani są do uzyskania zaliczenia z projektu na podstawie prezentacji wykonanego projektu w formie graficznej wraz z pisemnym uzasadnieniem podjętych rozwiązań. Czas prezentacji 30-45 min. W trakcie omawiania projektu odbywa się dyskusja nad zaproponowanymi przez studentów rozwiązaniami. Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena z zaprezentowanego projektu w formie referatu oraz prezentacji multimedialnej. Wynik oceny projektu stanowić będzie ocenę wiedzy i umiejętności praktycznych studenta związanych z usprawnianiem organizacji z wykorzystaniem szczupłego zarządzania. Na ocenę końcową z zajęć projektowych składa się ocena z projektu (70%), obecność na zajęciach (20%) oraz aktywność na zajęciach (10%).
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z projektu (50%) i z wykładów (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z projektu i wykładów.
1. Liker J. K.: Droga Toyoty 14 zasad zarządzania wiodącej firmy produkcyjnej świata, Wyd. MT Biznes, Warszawa 2005
2. Locher D., Lean w biurze i usługach. Przewodnik po zasadach szczupłego zarządzania w środowisku pozaprodukcyjnym, Wyd. MT Biznes, Warszawa 2012.
3. Antosz K., Pacana A., Stadnicka D., Zielecki W., Lean Manufacturing Doskonalenie produkcji, Wyd. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2015.
4. Woamc J.P. i in.: Maszyna która zmieniła świat. ProdPress com, Wrocław 2008
5. Woamc J.P. i in.: Lean thinking – szczupłe myślenie. ProdPress com, Wrocław 2008
1. Womack J. P., Jones D. T., Odchudzanie firm, Wyd. CIM, Warszawa 2001.
2. Kirk D. Zylstra, Lean Distribution: Applying Lean Manufacturing to Distribution, Logistics, and Supply Chain, New Jersey, 2006
Modified by dr Anna Ludwiczak (last modification: 11-04-2017 09:25)