SylabUZ

Generate PDF for this page

Sociology of Culture - course description

General information
Course name Sociology of Culture
Course ID 14.2-WP-SOCD-SKL
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Sociology
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Beata Trzop, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 - - Exam
Class 15 1 - - Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studenta z teoretyczną i empiryczną problematyką kultury,  podstawowymi koncepcjami z zakresu badań nad kulturą oraz zapoznanie studenta z problemami współczesnej kultury.

Prerequisites

Scope

Zakres tematyczny wykładów:

  1. Obszar badawczy socjologii kultury.
  2. Koncepcja klasyczna i alternatywne ujęcia kategorii kultury.
  3. Podstawowe problemy socjologii sztuki.
  4. Kontrkultura – subkultura: różnice, podobieństwa, typy.
  5. Kultura masowa - ramy społeczne kultury masowej.
  6. Uczestnictwo w kulturze – pojęcie .uwarunkowania, dane empiryczne.
  7. Style życia-  koncepcje i typy.
  8. Mechanizmy nabywania kultury.

Zakres tematyczny ćwiczeń

  1. Potoczne pojęcie kultury, zadania socjologii kultury.
  2. Analiza definicji kultury i podstawowych pojęć związanych z kulturą: wartości kultury, dobra kultury, wzór kulturowy.
  3. Zmiana kulturowa i dynamika kultury: podstawowe pojęcia, przyczyny i skutki zmiany kulturowej.
  4. Ujęcia kultury w koncepcjach J.J. Rousseau, S. Freuda, B. Malinowskiego.
  5. Subkultury młodzieżowe – przegląd.
  6. Homogenizacja kultury, ikony popkultury i kultury masowej, subkultury młodzieżowe  - prezentacja przykładów.
  7. Uczestnictwo w kulturze, czas wolny, style życia – analiza danych zastanych.

Teaching methods

Treści  w zakresie tematycznym wykładów przekazywane są za pomocą wykładu konwencjonalnego.

Treści w zakresie tematycznym  ćwiczeń realizowane są pomocą pracy z książką i dokumentami źródłowymi, analizy danych zastanych, prezentacji.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Forma zaliczenia wykładu

Uwagi

Egzamin

Tak

Egzamin pisemny.

W formie pytań problemowych, otwartych

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

 

Zakres materiału dotyczący egzaminu.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład)

Zasady uzyskania oceny
z wykładu.

Ocena z wykładu jest oceną z egzaminu.

 

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

 

Zaliczenie na ocenę

Tak

 

Praca pisemna

Rozprawka naukowa /esej. Kryteria oceniania: struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

 

Prezentacja

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału, poprawny dobór literatury i przykładów.

 

 

Proporcje zadań i ich wpływ na ocenę z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.

 

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

Uwagi:

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny.

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0).

Ćwiczenia kończące się uzyskaniem zaliczenia bez oceny + wykład kończący się uzyskaniem oceny.

Ocena końcowa to ocena z wykładu - egzaminu.

Ocena końcowa.

Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen z wykładu i ćwiczeń

Recommended reading

  1. Golka M., Socjologia kultury, Warszawa 2007
  2. Grad J., Badania uczestnictwa w kulturze artystycznej w polskiej socjologii kultury, Poznań 1996.
  3. Kłoskowska A., Kultura masowa, Warszawa 2011.
  4. Kłoskowska A., Socjologia kultury, Warszawa 2007.
  5. Muglleton D., Wewnątrz Subkultury, Kraków 2006.
  6. Trzop B., Formy spędzania czasu wolnego i uczestnictwo w kulturze, w: Młodzież w czasach nieufności. Studenci zielonogórscy o sobie i innych , red. Zielińska M., Szaban D., Zielona Góra 2016.
  7. Trzop B., Kultura masowa i kultura popularna - tradycja i nowe trendy w analizie zjawiska, Rocznik Lubuski: Różnorodność kapitałów w nowej rzeczywistości społecznej: z dorobku zielonogórskiego środowiska socjologicznego, 2004.
  8.  Tyszka A., Uczestnictwo w kulturze. O różnorodności stylów życia, Warszawa 1971.
  9.  Wrzesień W., Krótka historia młodzieżowej subkulturowości, Warszawa 2013.
  10. Wiślik – Stańczak K. red., Kultura popularna w Polsce w latach 1944-1989, Warszawa 2013.

 

Further reading

1.  Czubaj M., Rychlewski M., Kontrkultura. Co nam z tamtych lat?, Warszawa 2005.

2.Chłopek M., Bikiniarze. Pierwsza polska subkultura, Warszawa 2005.

3. Filipiak M.(red.), Wprowadzenie do socjologii kultury, Lublin 2009.

4. Griswold W., Socjologia kultury, Warszawa 2013.

 5. Litorowicz A., Subkultura hipsterów , Gdańsk 2012.

6. Strinati D., Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1997.

7. Trzop B., Czas wolny Lubuszan, , w: Lubuszanie w pierwszej dekadzie XXI wieku. Portret socjologiczny, red. Leszkowicz- Baczyńska Ż., Szaban D., Zielona Góra 2012

8. Trzop B., Typy kultury popularnej na łamach czasopism kobiecych,   Zielona Góra 2005.

Notes


Modified by dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (last modification: 05-04-2018 15:25)