SylabUZ

Generate PDF for this page

Introduction to sociology - course description

General information
Course name Introduction to sociology
Course ID 14.2-WP-PSPP-WSOCJ
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Beata Trzop, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami opisującymi życie społeczne oraz procesów leżących u jego podstaw. Intencją prowadzącego jest przekazanie zasobu wiadomości na temat elementów składowych struktury społecznej, działania różnych instytucji społecznych oraz ruchliwości przestrzennej oraz społecznej.

Prerequisites

Brak

Scope

Człowiek istota społeczna. Socjologia, jako nauka, funkcje socjologii. Zbiorowości społeczne. Grupa społeczna, jako przykład zorganizowanej i ustrukturalizowanej zbiorowości społecznej.  Cecha i kategoria społeczna, kręgi społeczne, diady, struktura grupy. Typologia małych grup społecznych. Więź społeczna. Rodzaje i typy styczności. Wzajemne oddziaływania. Stosunki i zależności społeczne. Interakcja społeczna. Interakcja, jako kategoria pojęciowa. Socjalizacja, jako kategoria pojęciowa. Osobowość i tożsamość jako podstawowe elementy socjalizacji. Rodzina, jako grupa społeczna. Kontrola społeczna oraz jej mechanizmy. Struktura społeczna i jej podstawowe elementy – ujęcie tradycyjne struktury społecznej. Pozycja społeczna, rola oraz status społeczny. Ruchliwość społeczna i przestrzenna a różne typy społeczeństw. Instytucje społeczne i proces instytucjonalizacji.

Teaching methods

Wykład konwencjonalny, wykład problemowy, konwersatoryjny.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Ocena z wykładu to ocena z pracy pisemnej w formie pytań problemowych, otwartych. Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

Ocena końcowa

Ocenę końcową stanowi ocena uzyskana z wykładów.

Recommended reading

  1. Szczepański J., Elementarne pojęcia socjologii, Warszawa 1971.
  2. Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003.
  3. Sztompka P., Socjologia analiza społeczeństwa, Kraków 2003.
  4. Turowski J., Socjologia: małe struktury społeczne, Lublin 1993.
  5. Turowski J., Socjologia: wielkie struktury społeczne, Lublin 1994.
  6. Giddens A., Socjologia, Warszawa 2004.
  7. Dyoniziak, Społeczeństwo w procesie zmian: zarys socjologii ogólnej, Kraków 1992.
  8. Marody M., Giza-Poleszczuk A., Przemiany więzi społecznych, Warszawa 2004.
  9. Ossowski S., O osobliwościach nauk społecznych, [w:] Dzieła: o nauce, T. IV, Warszawa 1967.
  10. Turner J., Socjologia: koncepcje i ich zastosowanie, Warszawa 1998.

Further reading

  1. Goodman N., Wstęp do socjologii, Poznań 1997.
  2. Berger P., Zaproszenie do socjologii, Warszawa 2001.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 19-06-2017 19:18)