SylabUZ
Course name | History of education |
Course ID | 05.7-WP-PSPP-HWYCH |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Special education / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2017/2018 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Opisanie historycznego rozwoju wychowania, szkolnictwa (w tym szkolnictwa specjalnego) i innych instytucji oświatowo-wychowawczych ze szczególnym uwzględnieniem ewolucji ideałów i celów wychowania, treści, form, metod i zasad pracy oraz roli nauczyciela i ucznia w procesie edukacyjnym; ukazanie i scharakteryzowanie rozwoju myśli o edukacji na przykładzie poglądów pedagogicznych wybranych filozofów, pedagogów i działaczy społeczno-politycznych; prześledzenie, analiza i wyjaśnienie procesów kształtowania się polskiej tożsamości w dziedzinie oświaty, wychowania i myśli pedagogicznej na tle przemian społecznych, procesu formowania się państw i narodów europejskich; wykazanie związków między teorią i praktyką kształcenia (w tym kształcenia specjalnego) i wychowania a uwarunkowaniami społeczno-politycznymi i kulturowymi danej epoki; uchwycenie ciągłości i zmiany w procesie rozwoju oświaty, kształcenia (w tym kształcenia specjalnego) i wychowania oraz uświadomienie trwałych wartości wybranych poglądów i praktyk edukacyjnych dla rozwoju współczesnej działalności edukacyjnej.
Podstawowa znajomość zagadnień historii powszechnej i polskiej.
Wykłady
1) Historia wychowania jako dyscyplina naukowa – jej geneza, przedmiot, cele i zadania. 2) Początki wychowania w społeczeństwie pierwotnym i jego rozwój w czasach antycznych (sofiści, Sokrates, Platon, Arystoteles, Kwintylian). 3) Chrześcijańska myśl Pedagogiczna (Św. Augustyn, Cassiodor, Grzegorz Wielki, Izydor z Sewilli, św. Tomasz z Akwinu). 4) Humanistyczne idee pedagogiczne i społeczne (Guarino de Verona, Vittorino da Feltre, Erazm z Rotterdamu, L. Vives, A. F. Modrzewski, Marycjusz, Petrycy, Gliczner). 5) Narodziny podstaw pedagogiki nowożytnej (A. Komeński, Radke, J. Locke’a). 6) Oświatowe idee i nurty doby oświecenia i ich przedstawiciele (J.J. Rousseau, D. Diderot, D’Alembert, Helwecjusz). 7) Wpływ Odrodzenia, reformacji i reformy katolickiej oraz Oświecenia na formułowanie postulatów i projektów nad ubogimi, żebrakami i podrzutkami. 8) Pierwsze instytucje opiekuńczo-wychowawcze i ich rozwój: szpitale-przytułki, sierocińce, zakłady wychowawcze (Ks. Gabriel P. Baudouin, August III, S. Staszic). 9) Początkowe formy opieki nad dzieckiem osieroconym, chorym i niewidomym oraz pierwsze próby nauczania dzieci upośledzonych od XVI do XVIII wieku (G. Cardano, J.L. Vives, J.A. Komeński). 10) Rozwój opieki pedagogicznej nad dziećmi biednymi, osieroconymi i opuszczonymi na przełomie XVIII/XIX wieku (J.H. Pestalozzi, F.E. Fellenberg). 11) Narodziny szkolnictwa specjalnego i opieki pedagogicznej nad dziećmi głuchymi, niewidomymi, upośledzonymi oraz przewlekle i psychicznie chorymi od II pol. XVIII w. do pocz. XIX w. (Ch. de L’Epee, S. Heinicke, L. Braille, L. Perzyna). 12) Początki praktyki i teorii wychowania przedszkolnego (R. Owen, F. Froebel, M. Pape-Carpentier, A. Cieszkowski), przemiany w szkolnictwie elementarnym (J. H. Pestalozzi, E. Estkowski), średnim (J. F. Herbart, H. Spencer) i wyższym w XIX wieku. 13) Projekty i praktyczne próby działań opiekuńczych na ziemiach polskich w XIX w. zakłady i szkoły specjalne w okresie zaborów (Warszawskie i Krakowskie Towarzystwo Dobroczynności, Instytut Głuchoniemych i Ociemniałych w Warszawie). 14) Narodziny i główne idee „nowego wychowania” (J. Dewey, E. Key, M. Montessori, O. Decroly, C. Freinet) oraz jego przejawy na ziemiach polskich (H. Rowid, J. Korczak). 15) Główne postulaty pedagogiki opiekuńczej i specjalnej (J.C. Babicki, J. Korczak, K. Jeżewski, M. Grzegorzewska). 16) Formy pracy wychowawczej z młodzieżą wykolejoną, zaniedbaną i przestępczą od XVI w. do końca lat 30. XX w. (zakłady poprawczo-wychowawcze, domy pracy przymusowej i resocjalizacyjnej, ośrodki karno-poprawcze, domy poprawy, reformatoria, rolnicze kolonie karne, szkoły poprawcze, Instytut Moralnej poprawy – F. Skarbek, S. Jachowicz). 17) Odpowiedzialność karna i kuratela sadowa dla nieletnich.
Ćwiczenia
1) Narodziny myśli pedagogicznej w czasach antycznych (sofiści, Sokrates, Platon, Arystoteles, Kwintylian). 2) Chrześcijańska myśl pedagogiczna (Św. Augustyn, Cassiodor, Grzegorz Wielki, Izydor z Sewilli, św. Tomasz z Akwinu). 3) Humanistyczne idee pedagogiczne i społeczne (Guarino de Verona, Vittorino da Feltre, Erazm z Rotterdamu, L. Vives, A. F. Modrzewski, Marycjusz, Petrycy, Gliczner). 4) Narodziny podstaw pedagogiki nowożytnej (A. Komeński, Radke, J. Locke'a). 5) Oświatowe idee i nurty doby oświecenia i ich przedstawiciele (J.J. Rousseau, D. Diderot, D'Alembert, Helwecjusz). Wpływ Odrodzenia, reformacji i reformy katolickiej oraz Oświecenia na formułowanie postulatów i projektów nad ubogimi, żebrakami i podrzutkami. 6) Pierwsze instytucje opiekuńczo-wychowawcze i ich rozwój: szpitale-przytułki, sierocińce, zakłady wychowawcze (Ks. Gabriel P. Baudouin, August III, S. Staszic). 7) Początkowe formy opieki nad dzieckiem osieroconym, chorym i niewidomym oraz pierwsze próby nauczania dzieci upośledzonych od XVI do XVIII wieku (G. Cardano, J.L. Vives, J.A. Komeński). 8) Rozwój opieki pedagogicznej nad dziećmi biednymi, osieroconymi i opuszczonymi na przełomie XVIII/XIX wieku (J.H. Pestalozzi, F.E. Fellenberg). 9) Narodziny szkolnictwa specjalnego i opieki pedagogicznej nad dziećmi głuchymi, niewidomymi, upośledzonymi oraz przewlekle i psychicznie chorymi od II poł. XVIII w. do pocz. XIX w. (Ch. de L'Epee, S. Heinicke, L. Braille, L. Perzyna). 10) Początki praktyki i teorii wychowania przedszkolnego (R. Owen, F. Froebel, M. Pape-Carpentier, A. Cieszkowski), przemiany w szkolnictwie elementarnym (J.H. Pestalozzi, E. Estkowski), średnim (J.F. Herbart, H. Spencer) i wyższym w XIX wieku. 11) Projekty i praktyczne próby działań opiekuńczych na ziemiach polskich w XIX w. zakłady i szkoły specjalne w okresie zaborów (Warszawskie i Krakowskie Towarzystwo Dobroczynności, Instytut Głuchoniemych i Ociemniałych w Warszawie). 12) Narodziny i główne idee „nowego wychowania” (J. Dewey, E. Key, M. Montessori, O. Decroly, C. Freinet) oraz jego przejawy na ziemiach polskich (H. Rowid, J. Korczak). 13) Główne postulaty pedagogiki opiekuńczej i specjalnej (J.C. Babicki, J. Korczak, K. Jeżewski, M. Grzegorzewska). 14) Formy pracy wychowawczej z młodzieżą wykolejoną, zaniedbaną i przestępczą od XVI w. do końca lat 30. XX w. (zakłady poprawczo-wychowawcze, domy pracy przymusowej i resocjalizacyjnej, ośrodki karno-poprawcze, domy poprawy, reformatoria, rolnicze kolonie karne, szkoły poprawcze).
Wykłady
Wykład konwencjonalny, wykład problemowy.
Ćwiczenia
Praca z tekstem źródłowym, pogadanka, dyskusja, praca w grupach.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady
Ocena z kolokwium.
Ćwiczenia
Zaliczenie ćwiczeń na ocenę – aktywność na zajęciach.
Ocena z przedmiotu
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Oceną końcową z przedmiotu jest średnia ocen z wykładów i ćwiczeń.
|
Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 16-05-2017 09:17)