SylabUZ

Generate PDF for this page

Vocal emission - course description

General information
Course name Vocal emission
Course ID 05.1-WP-PSPP-EGŁOS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami emisji i higieny głosu. Poznanie podstawowych ćwiczeń sprawności głosowej i autoprezentacji.

Prerequisites

Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej, pedagogiki.

Scope

Cele i zadania przedmiotu emisja głosu. Głos – podstawowym narzędziem pracy nauczyciela (środek przekazu dydaktycznego, budowanie autorytetu nauczyciela). Głos jako podstawowe narzędzie autoprezentacji, ekspresji, komunikacji. Ciało jako zbiór rezonatorów (rezonatory: głowowy, piersiowy, brzuszny; sposoby kierowania dźwięku, praca nad barwą głosu). Konteksty kształcenia emisyjnego (ćwiczenia usprawniające aparat głosotwórczy). Sztuka mówienia sztuka śpiewania (ekspresja wypowiedzi, mowa ciała, ćwiczenia intonacji). Praca z tekstem – praktyczne wykorzystanie ćwiczeń artykulacyjnych. Higiena głosu (najczęstsze dolegliwości i schorzenia głosowe, uwarunkowania). Ćwiczenia relaksacyjne pomocne w prawidłowej emisji głosu. Profilaktyka i rehabilitacja głosu.

Teaching methods

Metody ekspresyjne, asymilacji wiedzy.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Konwersatoria

Zaliczenie z oceną na podstawie aktywnej obecności i dyskusji studentów, pracy pisemnej i autoprezentacji.

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest ocena z konwersatoriów.

Recommended reading

1.      Broszkiewicz B., Teatr szkolny. Akcent, intonacja, intencje, Wrocław 2004.

2.      Broszkiewicz B., Teatr szkolny. Głoski, sylaby, wyrazy, Wrocław 2003.

3.      Gawronska M., Podstawy wymowy i impostacji głosu, Wrocław 2001.

4.      Grombel B.E. i In., Zasady komunikacji werbalnej, Poznań 2001.

5.      Kataryńczuk -Mania L., Kowalkowska I., red., Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy, Zielona Góra 2006.

6.      Łasiński G., Sztuka prezentacji, Poznań 2000.

7.      Oczkoś M., Abecadło mówienia: wstęp do nauki poprawnej wymowy, Warszawa 2000.

8.      Oczkoś M., Sztuka poprawnej wymowy, Warszawa 2007.

9.      Przybysz-Piwko M., red., Emisja głosu nauczyciela, Warszawa 2006.

10.    Kisiel M., Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno - wychowawczej nauczyciela, Dąbrowa Górnicza 2012

Further reading

1.      Laskowska H., Podstawy emisji głosu, Bydgoszcz 2000.

2.      Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1997.

3.      Toczyska B., Sarabanda w chaszczach, Gdańsk 1999.

4.      Uchyła-Zroski J., Głos mówiony i śpiewany: z zagadnień pedagogiki muzycznej, Piotrków Trybunalski 1998.

5.      Binkuńska E., Higiena i emisja głosu mówionego, Bydgoszcz 2012

6.      Jackiewicz U., Wybrane zagadnienia z emisji głosu - praca z dziećmi, Płock 2003

7.      Szkiełkowska A., Kazanecka E., Emisja głosu : wskazówki metodyczne, Warszawa 2011

Notes


Modified by dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ (last modification: 11-05-2017 17:28)