SylabUZ
Course name | Vocal emission |
Course ID | 05.1-WP-PSPP-EGŁOS |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Special education / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2017/2018 |
Semester | 1 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami emisji i higieny głosu. Poznanie podstawowych ćwiczeń sprawności głosowej i autoprezentacji.
Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu psychologii rozwojowej, pedagogiki.
Cele i zadania przedmiotu emisja głosu. Głos – podstawowym narzędziem pracy nauczyciela (środek przekazu dydaktycznego, budowanie autorytetu nauczyciela). Głos jako podstawowe narzędzie autoprezentacji, ekspresji, komunikacji. Ciało jako zbiór rezonatorów (rezonatory: głowowy, piersiowy, brzuszny; sposoby kierowania dźwięku, praca nad barwą głosu). Konteksty kształcenia emisyjnego (ćwiczenia usprawniające aparat głosotwórczy). Sztuka mówienia sztuka śpiewania (ekspresja wypowiedzi, mowa ciała, ćwiczenia intonacji). Praca z tekstem – praktyczne wykorzystanie ćwiczeń artykulacyjnych. Higiena głosu (najczęstsze dolegliwości i schorzenia głosowe, uwarunkowania). Ćwiczenia relaksacyjne pomocne w prawidłowej emisji głosu. Profilaktyka i rehabilitacja głosu.
Metody ekspresyjne, asymilacji wiedzy.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Konwersatoria
Zaliczenie z oceną na podstawie aktywnej obecności i dyskusji studentów, pracy pisemnej i autoprezentacji.
Ocena końcowa
Ocena końcowa jest ocena z konwersatoriów.
1. Broszkiewicz B., Teatr szkolny. Akcent, intonacja, intencje, Wrocław 2004.
2. Broszkiewicz B., Teatr szkolny. Głoski, sylaby, wyrazy, Wrocław 2003.
3. Gawronska M., Podstawy wymowy i impostacji głosu, Wrocław 2001.
4. Grombel B.E. i In., Zasady komunikacji werbalnej, Poznań 2001.
5. Kataryńczuk -Mania L., Kowalkowska I., red., Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy, Zielona Góra 2006.
6. Łasiński G., Sztuka prezentacji, Poznań 2000.
7. Oczkoś M., Abecadło mówienia: wstęp do nauki poprawnej wymowy, Warszawa 2000.
8. Oczkoś M., Sztuka poprawnej wymowy, Warszawa 2007.
9. Przybysz-Piwko M., red., Emisja głosu nauczyciela, Warszawa 2006.
10. Kisiel M., Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno - wychowawczej nauczyciela, Dąbrowa Górnicza 2012
1. Laskowska H., Podstawy emisji głosu, Bydgoszcz 2000.
2. Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1997.
3. Toczyska B., Sarabanda w chaszczach, Gdańsk 1999.
4. Uchyła-Zroski J., Głos mówiony i śpiewany: z zagadnień pedagogiki muzycznej, Piotrków Trybunalski 1998.
5. Binkuńska E., Higiena i emisja głosu mówionego, Bydgoszcz 2012
6. Jackiewicz U., Wybrane zagadnienia z emisji głosu - praca z dziećmi, Płock 2003
7. Szkiełkowska A., Kazanecka E., Emisja głosu : wskazówki metodyczne, Warszawa 2011
Modified by dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ (last modification: 11-05-2017 17:28)