SylabUZ

Generate PDF for this page

Sex education - course description

General information
Course name Sex education
Course ID 05.9-WP-PSPP-PSEKS
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Przekazanie studentom wiedzy na temat seksualności osób niepełnosprawnych ruchowo i intelektualnie, zdrowia seksualnego, prawidłowości rozwoju psychoseksualnego, aktywności seksualnej i jej biologicznych, psychicznych, społecznych i etycznych uwarunkowań a także wiedzy z zakresu podstawowych zagadnień pedagogiki seksualnej. Kształtowanie właściwego stosunku do wspierania rozwoju psychoseksualnego wychowanka i podejmowania działań profilaktycznych.

Prerequisites

Brak.

Scope

Wykłady

1) Seksualność człowieka. Biologiczne, społeczne i kulturowe uwarunkowania aktywności seksualnej. 2) Seksualność osób chorych i niepełnosprawnych. 3) Socjalizacja seksualna, podstawowe agendy socjalizacji seksualnej i ich rola w przypadku osób niepełnosprawnych. 4) Obyczajowość seksualna. 5) Przedmiot, cele i zadania pedagogiki seksualnej. Wychowanie seksualne, socjalizacja seksualna, uświadamianie seksualne, zdrowie seksualne i reprodukcyjne człowieka. 6) Edukacja seksualna dzieci i młodzieży niepełnosprawnej. Rozdźwięk pomiędzy potrzebami i realizacją. 7) Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych. Program profilaktyki wczesnego rodzicielstwa oraz racjonalizowania decyzji prokreacyjnych jako przykład efektywnych rozwiązań w tym zakresie.

Ćwiczenia

1) Rola seksualności w społecznym funkcjonowaniu człowieka. Mity i stereotypy związane z seksualnością osób z niepełnosprawnością. 2) Płeć człowieka w wymiarze biologicznym, psychologicznym i społeczno-kulturowym. 3) Wychowanie a role płciowe. 4) Rozwój psychoseksualny człowieka. Seksualność człowieka w cyklu życia. Rozwój psychoseksualny dzieci. Dojrzewanie dziewcząt i chłopców, różnice w dojrzewaniu. 5) Pojęcie normy w seksuologii; zaburzenia seksualne. 6) Zagadnienia przemocy seksualnej wobec osób dorosłych i dzieci, zwłaszcza osób z niepełnosprawnością – typy przemocy, objawy wykorzystywania, prawo a przemoc seksualna. 7) Zagadnienia masturbacji, przemocy seksualnej oraz antykoncepcji jako tematy edukacji seksualnej osób z niepełnosprawnością.

Teaching methods

Wykłady

Wykład konwersatoryjny

Ćwiczenia

Dyskusja, pogadanka heurystyczna, metoda projektów

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest test z progami punktowymi.

Ćwiczenia

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa; ocena wykonania zadania indywidualnego „Rola pedagoga we wspieraniu rozwoju psychoseksualnego dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością”; ocena sposobu prezentacji i argumentacji własnych poglądów w toku zajęć.

Ocena z przedmiotu

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Końcowa ocena z przedmiotu to to średnia arytmetyczna ocen z ćwiczeń i wykładów.

Recommended reading

 

  1. Bancroft J., Seksualność człowieka, Wrocław 2011.
  2. Fornalik I., Jak edukować seksualnie osoby z niepełnosprawnością intelektualną? Poradnik dla specjalistów, Warszawa 2013.
  3. Grzelak J., Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży: aktualny stan badań i na świecie i w Polsce, Warszawa 2006.
  4. Izdebski Z., Niemiec T., Wąż K., (Zbyt)młodzi rodzice, Warszawa 2011.
  5. Izdebski Z., Rozwój seksualny, [w:] Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, red. B. Woynarowska, Warszawa 2010.
  6. Izdebski Z., Długołęcka A., Radomski D., Psychoseksualne funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością: studium badawcze, Zielona Góra 2015.
  7. Kijak R.J., Seks i niepełnosprawność: doświadczenia seksualne osób z niepełnosprawnością intelektualną, Kraków 2009.
  8. Kościelska M., Niechciana seksualność: o ludzkich potrzebach osób niepełnosprawnych intelektualnie, Warszawa 2004.
  9. Lew-Starowicz Z., Długołęcka A., Edukacja seksualna, Warszawa 2006.
  10. Pankowska D., Wychowanie a role płciowe, Gdańsk 2005.
  11. Reynolds K.E., Sexuality and Severe Autism. A Practical Guide for Parents, Caregivers and Health Educators, London 2014.
  12. Ostrowska A., O seksualności osób niepełnosprawnych, Warszawa 2007.
  13. Seksualność człowieka w cyklu życia, red. M. Beisert, Warszawa 2006.
  14. Żyta A., Małżeństwa i rodzicielstwo osób z niepełnosprawnością intelektualną – wyzwania współczesności, „Edukacja Dorosłych” 2013, nr 2.

Further reading

  1. Beisert M., Psychologia zaburzeń seksualnych, [w:] Psychologia kliniczna, T. II, red. H. Sęk, Warszawa 2007.
  2. Fornalik I., Dojrzewanie, Miłość, Seks: poradnik dla rodziców osób z niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa 2013.
  3. Izdebski Z., Postawy Polaków wobec seksualności osób niepełnosprawnych ruchowo i intelektualnie, [w:] Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną – uwalnianie od schematów i uprzedzeń, red. J. Głodkowska, A. Giryński, Warszawa 2005.
  4. Izdebski Z., Seksualność Polaków na początku XXI wieku: studium badawcze, Kraków 2012.
  5. Pospiszyl K., Przestępstwa seksualne, Warszawa 2008.
  6. Zagrożenia okresu dorastania, red. Z. Izdebski, Zielona Góra 2008.
  7. Bądź odpowiedzialny, Wychowanie do odpowiedzialności i partnerstwa w rodzinie: opis programu edukacyjnego i jego realizacji, red. K. Wąż, Zielona Góra 2008.
  8. Wojtasiński Z., 101 mitów o seksie, Warszawa 2012.

Zielona-Jenek M., Chodecka A., Jestem dziewczynką, jestem chłopcem: jak wspomagać rozwój seksualny dziecka, Gdańsk 2010.

Notes


Modified by dr hab. Krzysztof Wąż, prof. UZ (last modification: 28-04-2017 12:33)