SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychology of human development - course description

General information
Course name Psychology of human development
Course ID 14.4-WP-PSpP-PSROZ
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Dorota Niewiedział
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy o przedmiocie badań psychologii rozwojowej, kluczowych pojęciach i teoriach rozwoju psychicznego, oraz ukształtowanie podstawowych schematów myślenia o zjawisku rozwoju psychicznego

Prerequisites

Student powinien zdefiniować i opisać zjawiska z zakresu psychologii ogólnej

Scope

Wykłady

Podstawowe problemy na temat: (a) natury zmian rozwojowych (ilość-jakość, ciągłość-skokowość, ukierunkowanie-brak ukierunkowania, parcjalność-globalność, specyficzność dziedziny rozwoju itp.) oraz (2) mechanizmów powstawania zmian rozwojowych (dziedziczenie-środowisko a dojrzewanie-nabywanie doświadczeń; geny a środowisko w ciągu życia). Uniwersalność i normatywność a wyjątkowość i indywidualność zmian w psychicznym rozwoju człowieka. Rozwój jako proces zmian wielowymiarowych i wielokierunkowych, dokonujących się w ciągu całego życia w zależności od indywidualnych i środowiskowych zasobów, którymi jednostka dysponuje w swych aktywnych interakcjach z otoczeniem. Podstawowe tendencje i osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach życia w zakresie rozwoju procesów percepcyjnych i umysłowych. Wybrane teorie rozwoju poznawczego dziecka.

Ćwiczenia

Podstawowe tendencje i osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach życia w zakresie rozwoju emocjonalno-motywacyjnego. Przywiązanie, empatia, role społeczne. Wybrane teorie rozwoju osobowości. Podstawowe tendencje i osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach życia w zakresie rozwoju społeczno-moralnego. Wybrane teorie rozwoju społeczno-moralnego: w psychoanalizie, teorii uczenia się, teorii ról społecznych oraz koncepcje poznawczo-rozwojowe. Wybrane zagadnienia związane z nietypowym przebiegiem rozwoju psychicznego. Deregulacja cyklu życia społecznego i rozwoju psychicznego jednostki: podejście społeczne do badań nad rozwojem człowieka; rola rodziny i grupy rówieśniczej (w różnym wieku życia) w kształtowaniu się zmian w różnych obszarach funkcjonowania i rozwoju jednostki, głównie społeczno-emocjonalnym i psycho-seksualnym.

 

Teaching methods

Wykłady – wykład konwencjonalny i problemowy.

Ćwiczenia – praca z książką, klasyczna metoda problemowa.

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Zaliczenie wykładu uzyska student osiągający minimalnie 70% punktów z testu.

Ćwiczenia

Zaliczenie ćwiczeń uzyska student oceniony pozytywnie ze względów merytorycznych na każdym z ćwiczeń.

Ocena końcowa

Oceną końcową będzie ocena z egzaminu.

Recommended reading

  1. Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka, T.II, Warszawa 2001.
  2. Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka, T. III, Warszawa 2002.
  3. Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka, T. I, Warszawa 1996.
  4. Schaffer H.R., Rozwój społeczny, Kraków 2006.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Further reading

1.     Turner S.J., Helms D.B., Rozwój człowieka, Warszawa 1999.

2.     Vasta R., Haith M.M., Miller S.A., Psychologia dziecka, Warszawa 1995.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Notes


Modified by dr Dorota Niewiedział (last modification: 11-05-2017 12:46)