SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychologia kliniczna i psychopatologia - course description

General information
Course name Psychologia kliniczna i psychopatologia
Course ID 14.4-WP-PSpP-PSYKP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Marzanna Farnicka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami z zakresu psychologii klinicznej, pogłębienie i zrozumienie mechanizmów psychologicznych warunkujących powstanie zaburzeń psychicznych z perspektywy psychopatologii rozwoju, poszerzenie wiedzy i umiejętności z zakresu interwencji i pomocy.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z psychologii rozwojowej i podstaw psychologii.

Scope

Wykłady

1) Norma psychologiczna. Pojęcie normy. Definicje nienormalności. Pojęcie zdrowia psychicznego. Klasyfikacja zaburzeń. 2) Wyjaśnianie zaburzeń psychicznych w różnych koncepcjach psychologicznych. Podejście psychodynamiczne. Podejście poznawczo-behawioralne. Podejście biologiczne. Psychologia humanistyczna. 3) Psychopatologia ogólna. Zaburzenia spostrzegania. Zaburzenia pamięci, myślenia, uczuciowości, świadomości. 4) Specyfika zaburzeń okresu dzieciństwa i adolescencji. Teoretyczne modele zaburzeń wieku dziecięcego. Specyficzne problemy związane z zaburzeniami okresu dzieciństwa. Psychopatologia rozwojowa. Rola rodziny. 5) Uzależnienia. Teoretyczne modele uzależnienia. Przebieg procesu uzależnienia. Leczenie. 6) Zaburzenia osobowości. Diagnozowanie. Rozwój zaburzeń. Grupy zaburzeń. 7) Zaburzenia psychotyczne. Schizofrenia. Poglądy historyczne. Symptomy. Deficyty funkcjonowania. Źródła podatności. 8) PTSD. Charakterystyka zaburzeń po stresie urazowym. Przebieg. Podatność. Leczenie. 9) Zaburzenia nastroju: Depresja: objawy, mechanizmy cierpienia w depresji, przyczyny depresji, rodzaje depresji, leczenie, strategie zaradcze przeciw obniżaniu się nastroju. 10) Zaburzenia lękowe: Strach i lęk, fobia, panika, zaburzenia obsesyjno-kompulsywne. 11) Terapia zaburzeń psychicznych. Historyczne i współczesne kierunki terapii. Metody terapeutyczne. Skuteczność psychoterapii.

Ćwiczenia

1) Podstawowe zagadnienia dotyczące psychologii klinicznej dzieci i młodzieży oraz psychopatologii rozwojowej. 2) Zaburzenia eksternalizacyjne: ADHD, ADD, zaburzenia zachowania i zachowania opozycyjno-buntownicze. 3) Zaburzenia internalizacyjne: Depresja dzieci i młodzieży. Samobójstwa. Zaburzenia lękowe. 4) Autoagresja i celowe samouszkadzanie. 5) Uogólnione zaburzenia rozwoju: autyzm, upośledzenie umysłowe

6) Zaburzenia odżywiania: anoreksja i bulimia. 7) Zaburzenia nawyków i wydalania: moczenie, zanieczyszczanie się kałem. 8) Leczenie dzieci po urazach psychicznych: najistotniejsze aspekty terapii, podstawowy proces terapii, stany warunkowane urazem. 9) Kontakt terapeutyczny, warunki skutecznej pomocy, interwencja kryzysowa.

Teaching methods

Wykłady

Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny.

Ćwiczenia

Aktywne metody pracy z grupą: prezentacje multimedialne, burza mózgów, dyskusja, analiza przypadków, ćwiczenia w grupach.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodą weryfikacji efektów kształcenia jest egzamin  pisemny.

Ćwiczenia

Ćwiczenia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Każdy student zobowiązany jest do wykonania i przedstawienia prezentacji multimedialnej lub referatu, po wcześniejszym skonsultowaniu i omówieniu ich z prowadzącym. Notowana jest aktywność i przygotowanie podczas zajęć poprzez ocenianie aktywności lub okresowe kolokwia.

Ocena z przedmiotu

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów i ćwiczeń. Ocena końcowa jest wypadkową ocen z zaliczenia wykładów i ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Cierpiałkowska L., Psychopatologia, Warszawa 2010.
  2. Kendall P., Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańsk 2004.
  3. Psychologia kliniczna, red. L. Cierpiałkowska, H. Sęk, Warszawa 2016
  4. Seligmann M., Walker E., Rosenhan D., Psychopatologia, Gdańsk 2003.

Further reading

  1. Belin S., Schizofrenia, Gdańsk 2002.
  2. Carson R.C., Butcher J.N., Mineka S., Psychologia zaburzeń, Gdańsk 2004.
  3. Dudek B., Zaburzenia po stresie postraumatycznym, Gdańsk 2002.
  4. O’Connor R., Sheehy N., Zrozumieć samobójcę, Gdańsk 2001.
  5. Rachman S., Zaburzenia lękowe, Gdańsk 2001.
  6. Sterling J., Hellewell J., Psychopatologia, Gdańsk 2005.
  7. Yapko, M., Kiedy życie boli: zalecenia w leczeniu depresji, Gdańsk 2000.

Notes


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 05-05-2017 14:47)