SylabUZ

Generate PDF for this page

Pedagogika integracyjna i włączająca - course description

General information
Course name Pedagogika integracyjna i włączająca
Course ID 05.6-WP-PSpP-PINWŁ
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Poznanie przez studentów założeń pedagogiki integracyjnej i inkluzyjnej oraz ich teoretycznych źródeł. Poznanie przez studentów zasad organizacji edukacji integracyjnej i inkluzyjnej. Uwrażliwienie studentów na możliwości wykorzystania edukacji integracyjnej i włączającej w celu przeciwdziałania dyskryminacji i wykluczaniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Prerequisites

Znajomość podstawowych pojęć z zakresu pedagogiki specjalnej. Posiadanie podstawowej wiedzy na temat sytuacji społecznej osób z niepełnosprawnością.

Scope

1) Społeczna integracja, normalizacja, społeczna inkluzja jako teoretyczne zaplecze pedagogiki integracyjnej i inkluzyjnej oraz edukacji integracyjnej i inkluzyjnej. 2) Pedagogika integracyjna i inkluzyjna wobec globalnych wyzwań współczesnego świata. 3) Wykluczenie osób z niepełnosprawnością. 4) Dialog z „Innym”. 5) Tożsamość vs. różnica, wspólnota vs. indywidualizacja jako podstawowe kategoria pedagogiki integracyjnej i inkluzyjnej. 6) Edukacja integracyjna i inkluzyjna w świetle międzynarodowych dokumentów oraz polskiego prawa oświatowego. 7) Edukacja integracyjna i inkluzyjna wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 

Teaching methods

Wykłady

Wykład tradycyjny, wykład konwersatoryjny, pokaz.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Kolokwium z treści wykładów. Kryteria ocen: niedostateczna (0-50%), dostateczna (51-60%), dostateczna plus 61-70%), dobra (71-80%), dobra plus (81-90%), bardzo dobra (91-100%).

Ocena z przedmiotu

Ocenę końcowa stanowi ocena z wykładów.

Recommended reading

  1. Bąbka J., Edukacja integracyjna dzieci niepełnosprawnych i pełnosprawnych: założenia i rzeczywistość, Poznań 2001.
  2. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna: od tradycji do współczesności, Kraków 2015.
  3. Krause A., Żyta A., Nosarzewska S., Normalizacja środowiska społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną, Toruń 2010.
  4. Segregacja. Integracja. Inkluzja, red. B. Grochmal-Bach, A. Czyż, A. Skoczek, Kraków 2013.
  5. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2010.
  6. Zamkowska A., Wsparcie edukacyjne uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w różnych formach kształcenia na I etapie edukacji, Radom 2009.

Further reading

  1. Gajdzica Z., Kategorie sukcesów w opiniach nauczycieli klas integracyjnych jako przyczynek do poszukiwania koncepcji edukacji integracyjnej, Kraków 2013.
  2. Chodkowska M., Socjopedagogiczne problemy edukacji integracyjnej dzieci z obciążeniami biologicznymi i środowiskowymi, Warszawa 2004. 
  3. Lechta V., Základy inkluzivní pedagogiky, Praha, 2010.
  4. Speck O., Inkluzja edukacyjna a pedagogika lecznicza, Gdańsk 2013.
  5. Szumski G., Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Warszawa 2010.
  6. Zamkowska A., Systemy kształcenia integracyjnego w wybranych krajach Unii Europejskiej, Radom 2004.

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 27-04-2017 19:18)