SylabUZ

Generate PDF for this page

Resocialization Pedagogy - course description

General information
Course name Resocialization Pedagogy
Course ID 05.6-WP-PSPP-RESOC
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Grażyna Miłkowska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami pedagogiki resocjalizacyjnej (niedostosowanie/nieprzystosowanie, zachowania dewiacyjne, praca z dzieckiem niedostosowanym, przestępczość dzieci i młodzieży, diagnoza, resocjalizacja, terapia, profilaktyka), wyposażenie ich w wiedzę na temat niedostosowania społecznego – jego rodzajach, przejawach, mechanizmach i uwarunkowaniach oraz psychologicznych podstawach procesu resocjalizacji. Analizowanie i interpretowanie przez studentów przyczyn zaburzeń w zachowaniu i umiejętność docierania do informacji na ich temat Uwrażliwienie studentów na niedostosowanie społeczne wynikające z niepełnosprawności. Rozwijanie dociekliwości badawczej w poznawaniu zjawiska niedostosowania społecznego i oddziaływań resocjalizacyjnych.

Prerequisites

Znajomość podstawowych pojęć z zakresu pedagogiki ogólnej oraz jej celów i zadań.

Scope

Wykłady

1) Pedagogika resocjalizacyjna jako nauka. 2) Miejsce pedagogiki resocjalizacyjnej w systemie nauk pedagogicznych. 3) Podstawowe pojęcia pedagogiki resocjalizacyjnej. 4) Modele „zdrowej” osobowości. 5) Typologia zaburzeń w zachowaniu. 6) Diagnoza i prognoza w resocjalizacji. 7) Przedmiot diagnozy. 8) Teorie i modele resocjalizacji. 9) Zasady resocjalizacji. 10) Fazy i strategie procesu resocjalizacji. 11) System resocjalizacji w Polsce. 12) Podstawy prawne resocjalizacji. 13) Instytucje wychowania resocjalizującego. 14) Nauki pomocnicze pedagogiki resocjalizacyjnej: psychologia, kryminologia, psychiatria i psychopatologia, socjologia i patologia społeczna. 15) Współczesne systemy ograniczania zachowań dewiacyjnych dzieci i młodzieży w Polsce i na świecie.

Ćwiczenia

1) Cel, przedmiot, zakres zainteresowań pedagogiki resocjalizacyjnej. 2) Problem normy i patologii, dostosowania i niedostosowania społecznego. 3) Koncepcje niedostosowania społecznego. 4) Istota i przyczyny niedostosowania społecznego – wpływ czynników biopsychicznych na nieprzystosowanie społeczne dzieci i młodzieży. 5) Przyczyny tkwiące w środowisku rodzinnym, rówieśniczym, szkolnym. 6) Społeczne przyczyny niedostosowania. 7) Wczesne symptomy nieprzystosowania. 8) Etapy i stadia niedostosowania. 9) Typologia nieprzystosowania społecznego według C. Czapowa oraz C.E. Sullivana i M.R. Granta. 10) Diagnoza resocjalizacyjna – jej modele, funkcje, etapy. 11) Psychologiczne podstawy procesu resocjalizacji. 12) Proces resocjalizacji jako korektura postaw. 13) System opieki i profilaktyki nad dzieckiem niedostosowanym społecznie. 14) Metody, środki i zasady resocjalizacji.

Teaching methods

Wykłady

Wykład konwencjonalny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, pokaz, dyskusja.

Ćwiczenia

klasyczna metoda problemowa, dyskusja, metoda przypadków, metoda projektu, pokaz, praca ze źródłami.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Egzamin: Test z treści wykładów. Kryteria ocen: niedostateczna (0-60%); dostateczna (61-70%), dostateczna plus (61-70%); dobra (71-80%); dobra plus (81-90%); bardzo dobra (91-100%).

Ćwiczenia

Ocena końcowa z ćwiczeń to średnia ocen z: (1) projekt edukacyjny. Kryteria oceny projektu od 2-do 5 za: a) rzetelność analizy problematyki, b) zgromadzenie wyczerpującego materiału empirycznego, c) proponowanie rozwiązań zidentyfikowanych problemów d) komunikatywność przekazu; (2) kolokwium z treści ćwiczeń. Kryteria ocen: niedostateczna (0-50%); dostateczny (51-60%), dostateczna plus (61-70%); dobra (71-80%); dobra plus (81-90%); bardzo dobra (91-100%).

Ocena z przedmiotu

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów i ćwiczeń. Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna oceny z ćwiczeń i wykładów.

Recommended reading

  1. Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji: teoria i praktyka wychowawcza, Warszawa 2006.
  2. Konopnicki J., Niedostosowanie społeczne, Kraków 1971.
  3. Kosek-Nita B., Raś D., Kontakty z ludźmi „innymi” jako problem wychowania, opieki i  resocjalizacji, Katowice 2000.
  4. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna: wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2003.
  5. Radochoński M., Osobowość antyspołeczna, Rzeszów 2000.
  6. Urban B., Zburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, Kraków 2000.

Further reading

  1. Machel H., Wszeborowski K., Psychospołeczne uwarunkowania zjawisk dewiacyjnych wśród młodzieży w okresie transformacji ustrojowej w Polsce, Gdańsk 2001.
  2. Ostrihańska Z., Losy uczniów nieprzystosowanych społecznie, Lublin 1997.

Notes


Modified by dr hab. Grażyna Miłkowska, prof. UZ (last modification: 10-05-2017 14:46)