SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Geragogika specjalna |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSpP-GERSP |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z przedmiotem zainteresowań, celami i zadaniami geragogiki specjalnej, a także ze specyfiką niepełnosprawności osób w starszym wieku. Kształtowanie u studentów właściwych postaw społecznych wobec osób zaawansowanych wiekowo dotkniętych niepełnosprawnością. Uwrażliwienie studentów na problemy i potrzeby osób w okresie późnej dorosłości z problemami zdrowotnymi.
Wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej i jej subdyscyplin oraz z psychologii rozwojowej.
Wykłady
1) Przedmiot, przedmiot i zakres zainteresowań geragogiki specjalnej. 2) Cele, zadania i zasady oraz terminologia geragogiki specjalnej. 3) Zarys i czynniki rozwoju geragogiki specjalnej na świecie i w Polsce. 4) Geragogika specjalna spoiwem dla interdyscyplinarnych zagadnień dotyczących niepełnosprawności w starszym wieku. 5) Późna dorosłość jako faza życia człowieka. 6) Charakterystyka populacji osób w starszym wieku w Polsce. 7) Dorosłość oraz starzenie się osób niepełnosprawnych w aspekcie biologicznym, psychologicznym oraz społecznym. 8) Stan zdrowia i stopień sprawności psychofizycznej osób w okresie późnej dorosłości. 9) Specyfika niepełnosprawności w starszym wieku.
Ćwiczenia
1) Funkcjonowanie i potrzeby osób starszych z różnego rodzaju niepełnosprawnością. 2) Seksualność dorosłych osób niepełnosprawnych. 3) Role społeczne osób niepełnosprawnych w okresie późnej dorosłości i ich wyznaczniki. 4) Proces edukacji, rehabilitacji, terapii i resocjalizacji niepełnosprawnych osób w starszym wieku. 5) Kryzysy okresu późnej dorosłości (utrata zdrowia i sprawności psychofizycznej, odchodzenie bliskich osób, samotność i osamotnienie, samobójstwa). 6) Możliwości uzyskania wsparcia społecznego, pomocy i opieki przez niepełnosprawne osoby zaawansowane wiekowo. 7) Charakterystyka wybranych współczesnych wyzwań geragogiki specjalnej (wydłużanie się długości życia ludzkości, wzrost liczby seniorów, „wielkie problemy geriatryczne”, niewydolność systemu zabezpieczeń społecznych, itp.).
Wykłady
Pokaz, wykład, dyskusja.
Ćwiczenia
Pokaz, dyskusja, metody aktywizujące, projekt.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady Ocena z kolokwium z treści wykładów. Kryteria ocen: niedostateczny (0-60%); dostateczny (61-70%), dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%). Ćwiczenia rednia ocen z: 1) Opracowania projektu zajęć oraz jego realizacja. Kryteria oceny projektu od 2 do 5 za: a) poprawność metodyczną projektu, b) komunikatywność przekazu zadań, c) atrakcyjność zajęć, d) środki edukacyjne; 2) Kolokwium z treści ćwiczeń. Kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%), dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%). Ocena z przedmiotu Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów i ćwiczeń. Oceną końcową jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń. |
|
Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Nowicka (ostatnia modyfikacja: 04-05-2017 12:38)