SylabUZ

Generate PDF for this page

Tyflopedagogika - course description

General information
Course name Tyflopedagogika
Course ID 05.6-WP-PSpP-TYFLO
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

1) Zapoznanie ze spycyfiką psychospołecznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością wzroku (zwłaszcza dzieci), możliwościami edukacji i rehabilitacji. Wdrożenie do rozumienia i posługiwania się terminologią tyflopedagogiczną. 2) Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania potrzeb i interpretowania zachowań osób z niepełnosprawnością wzroku (zwłaszcza dzieci). Nabycie umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej z osobami z niepełnosprawnością wzroku (zwłaszcza z dziećmi) oraz ich rodzinami. 3) Uwrażliwienie na problematykę, możliwości i ograniczenia osób z niepełnosprawnością wzroku (zwłaszcza dzieci). Uwrażliwienie na inkluzję eduakcyjną i społeczną osób z niepełnosprawnością wzroku (zwłaszcza dzieci).

Prerequisites

Ogólna wiedza na temat problematyki niepełnosprawności człowieka, jego możliwości i ograniczeniach oraz systemu pomocy. Empatia i zdolność do integracji społecznej z osobami z niepełnosprawnością.

Scope

Wykłady

1) Niepełnosprawność wzroku – pojęcie, klasyfikacja, etiologia. 2) Specyfika psychospołecznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością wzroku (zwłaszcza dzieci). 3) Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością wzroku (zwłaszcza dzieci) – światowe i krajowe tendencje.

Ćwiczenia

1)  Specyfika rozwoju psychoruchowego dziecka niewidomego i słabowidzącego. 2) Wczesne wspomaganie rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku: obszary i metody oddziaływania. 3) Edukacja dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością wzroku – szkolnictwo specjalne, ogólnodostępne, integracyjne – idea i krytyka. 4) Osoba z niepełnosprawnością wzroku (zwłaszcza dziecko) w środowisku rodzinnym i społecznym.

Teaching methods

Wykłady

Wykład konwencjonalny, wykład z pokazem, wykład konwersatoryjny, dyskusja.

Ćwiczenia                                              

Praca z książką, klasyczna metoda problemowa, metody ekspresyjne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Ocena z egzaminu.

Ćwiczenia

Średnia ocen uzyskanych z aktywności na zajęciach, udziału w dyskusji, kolokwium, pracy zaliczeniowej przygotowanej w zespołach.

Ocena z przedmiotu

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Oceną końcową jest średnia ocen z wykładów i ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Czerwińska M., Niewidomy, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. III, Warszawa 2004, s. 685-693.
  2. Czerwińska M., Rehabilitacja osób niewidomych, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. V, Warszawa 2006, s. 158-169.
  3. Majewski T., Tyflopsychologia rozwojowa, Warszawa 2002.
  4. Walthers R., Tyflopedagogika, Gdańsk 2007.
  5. Wspomaganie rozwoju małych dzieci z uszkodzonym wzrokiem, red. G. Walczak, Warszawa 2004.

Further reading

  1. Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, red. I. Obuchowska, Warszawa 1999.
  2. Orkan-Łęcka M., Mama, tata, dziecko, czyli o tym, jak uczyć małe niewidome   dziecko w warunkach domowych, Warszawa 1994.
  3. Poradnik dydaktyczny dla nauczycieli realizujących podstawę programową w zakresie szkoły podstawowej i gimnazjum z uczniami niewidomymi i słabo widzącymi, red. S. Jakubowski, Warszawa 2001.
  4. Problemy wczesnej rehabilitacji niewidomych i słabowidzących dzieci, red. G. Walczak, Warszawa 1995.
  5. Rehabilitacja oraz edukacja dzieci i młodzieży z dysfunkcjami narządu wzroku, red. J. Pilecki, M. Kozłowski, Kraków 1999.

Notes


Modified by dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ (last modification: 27-04-2017 19:16)