SylabUZ
Course name | Tyflopedagogika |
Course ID | 05.6-WP-PSpP-TYFLO |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Special education / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2017/2018 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Exam |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
1) Zapoznanie ze spycyfiką psychospołecznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością wzroku (zwłaszcza dzieci), możliwościami edukacji i rehabilitacji. Wdrożenie do rozumienia i posługiwania się terminologią tyflopedagogiczną. 2) Ukształtowanie umiejętności rozpoznawania potrzeb i interpretowania zachowań osób z niepełnosprawnością wzroku (zwłaszcza dzieci). Nabycie umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej z osobami z niepełnosprawnością wzroku (zwłaszcza z dziećmi) oraz ich rodzinami. 3) Uwrażliwienie na problematykę, możliwości i ograniczenia osób z niepełnosprawnością wzroku (zwłaszcza dzieci). Uwrażliwienie na inkluzję eduakcyjną i społeczną osób z niepełnosprawnością wzroku (zwłaszcza dzieci).
Ogólna wiedza na temat problematyki niepełnosprawności człowieka, jego możliwości i ograniczeniach oraz systemu pomocy. Empatia i zdolność do integracji społecznej z osobami z niepełnosprawnością.
Wykłady
1) Niepełnosprawność wzroku – pojęcie, klasyfikacja, etiologia. 2) Specyfika psychospołecznego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością wzroku (zwłaszcza dzieci). 3) Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością wzroku (zwłaszcza dzieci) – światowe i krajowe tendencje.
Ćwiczenia
1) Specyfika rozwoju psychoruchowego dziecka niewidomego i słabowidzącego. 2) Wczesne wspomaganie rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku: obszary i metody oddziaływania. 3) Edukacja dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością wzroku – szkolnictwo specjalne, ogólnodostępne, integracyjne – idea i krytyka. 4) Osoba z niepełnosprawnością wzroku (zwłaszcza dziecko) w środowisku rodzinnym i społecznym.
Wykłady
Wykład konwencjonalny, wykład z pokazem, wykład konwersatoryjny, dyskusja.
Ćwiczenia
Praca z książką, klasyczna metoda problemowa, metody ekspresyjne.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Wykłady
Ocena z egzaminu.
Ćwiczenia
Średnia ocen uzyskanych z aktywności na zajęciach, udziału w dyskusji, kolokwium, pracy zaliczeniowej przygotowanej w zespołach.
Ocena z przedmiotu
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Oceną końcową jest średnia ocen z wykładów i ćwiczeń.
Modified by dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ (last modification: 27-04-2017 19:16)