SylabUZ

Generate PDF for this page

Psychologiczne problemy osób niepełnosprawnych - course description

General information
Course name Psychologiczne problemy osób niepełnosprawnych
Course ID 05.6-WP-PSpP-PWPRO
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Dostarczenie wiedzy na temat podstawowych problemów psychicznych i życiowych związanych z niepełnosprawnością oraz rozwijanie umiejętności w zakresie ich rozpoznawania i udzielania wsparcia.

Prerequisites

Podstawowa wiedza z psychologii ogólnej, psychologii klinicznej i psychologii rozwoju.

Scope

Konwersatoria

1) Niepełnosprawność jako problem psychologiczny. 2) Pojęcie zdrowia psychicznego – specyfika u niepełnosprawnych. 3) Przyczyny zaburzeń w kontekście niepełnosprawności. 4) Wskaźniki rozpowszechnienia zaburzeń u osób niepełnosprawnych. 5) Psychopatologia rozwoju a niepełnosprawność: zaburzenia eksternalizacyjne i internalizacyjne. 6) Seksualność osób niepełnosprawnych. 7) Problemy życiowe osób niepełnosprawnych.

Teaching methods

Konwersatoria

Ćwiczenia, mini-wykład, praca z książką, metoda przypadku, metoda projektowa.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Konwersatoria

Średnia arytmetyczna ocen za: 1) aktywność w trakcie zajęć, 2) prace wykonane samodzielnie (referat, prezentacja, portfolio, projekty), 3) kolokwium.

Ocena z przedmiotu

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z konwersatoriów.

Recommended reading

  1. Człowiek niepełnosprawny: rodzina i praca, red. M. Kościelska, B. Aouila, Bydgoszcz 2004.
  2. Kendall P.C., Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańsk 2004.
  3. Larkowa H., Człowiek niepełnosprawny: problemy psychologiczne, Warszawa 1987.
  4. Psychologia kliniczna: podręcznik, red. H. Sęk, L. Cierpiałkowska, Warszawa 2016.
  5. Ziętek K., Dziecko niepełnosprawne ruchowo na drodze do niezależności, Warszawa 2004.

Further reading

  1. Kościelska M., Oblicza upośledzenia, Warszawa 1998.
  2. Kościelska M., Niechciana seksualność: o ludzkich potrzebach osób niepełnosprawnych intelektualnie, Warszawa 2004.
  3. Człowiek niepełnosprawny w różnych fazach życia, red. J. Bąbka, Warszawa 2004.
  4. Potrzeby osób niepełnosprawnych w warunkach globalnych przemian społeczno-gospodarczych, red. A.Nowicka, H. Ochonczenko, Kraków 2006.

Notes


Modified by dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ (last modification: 08-05-2017 12:44)