SylabUZ

Generate PDF for this page

Metodyka wczesnego wspomagania rozwoju dzieci ze spektrum autyzmu - course description

General information
Course name Metodyka wczesnego wspomagania rozwoju dzieci ze spektrum autyzmu
Course ID 05.6-WP-PSpP-MWSRA
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Jolanta Lipińska-Lokś
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studenta ze specyfiką zaburzeń ze spektrum autyzmu, charakterystyką rozwoju małego dziecka z ASD i metodyką wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z zaburzeniem całościowym. Wyposażenie studenta w umiejętności wstępnego rozpoznania symptomów zaburzeń z spektrum autyzmu.  Kształtowanie pozytywnej postawy wobec odmienności zachowań dzieci z zaburzeniami rozwoju.

Prerequisites

Podstawy pedagogiki specjalnej, podstawy rewalidacji, podstawy dydaktyki specjalnej.

Scope

Konwersatoria

1) Autystyczne spektrum zaburzeń – charakterystyka zaburzeń, specyfiki rozwoju, komunikowania się dzieci z ASD. 2) Narzędzia diagnostyczne w ASD we wczesnej fazie rozwoju dziecka. 3) Możliwości i ograniczenia pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu oraz w terapii dzieci z ASD. 4) Zasady i metody pracy wspomagającej rozwój dzieci oraz podstawy terapii dzieci z ASD. 5) Projektowanie planu wspomagania rozwoju i pomocy dzieciom z ASD i ich rodzicom. 6) Rola wsparcia społecznego wobec rodzin dzieci z ASD od momentu rozpoznania zaburzenia.

Teaching methods

Konwersatoria

Dyskusja, pokaz, metoda problemowa, metoda działań praktycznych

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Pozytywna ocena z kolokwium (60% poprawności odpowiedzi). Udział w dyskusji. Pozytywna ocena prezentacji tematycznej. Pozytywna ocena projektu oddziaływań.

Ocenę stanowi ocena z konwersatorium.

Recommended reading

  1. Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, red. J.J. Błeszyński, Kraków 2008.
  2. Jaklewicz H., Autyzm wczesnodziecięcy: diagnoza, przebieg, leczenie, Gdańsk 1993.
  3. Pisula E., Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia, Gdańsk 2010.
  4. Ukryte piętno: zagrożenia rozwoju w okresie dzieciństwa, red. A. Brzezińska, S. Jabloński, M. Marchow, Poznań 2003.
  5. Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, red. B. Cytowska B., B. Winczura, Kraków 2008. 

Further reading

  1. Kastory-Bronowska M., Wczesna Interwencja – interdyscyplinarność działań wobec dziecka i rodziny, „Rewalidacja” 2012,  nr 1 (31).
  2. Maciarz A., Biedasiewicz M., Dziecko autystyczne z zespołem Aspergera: studium przypadku, Zielona Góra 2000.
  3. Osoba autystyczna w rodzinie i środowisku lokalnym: doświadczenia lubuskie, red. A. Rudzińska-Rogoża, J. Lipińska-Lokś, Zielona Góra 2010.
  4. Pisula E., Małe dziecko z autyzmem: diagnoza i terapia, Gdańsk 2005.
  5. Płachetka J., Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, „Wychowanie w Przedszkolu” 2014, nr 7 (wkładka: Poradnik Prawny Nauczyciela i Dyrektora Przedszkola)

Notes


Modified by dr Jolanta Lipińska-Lokś (last modification: 25-04-2017 15:52)