SylabUZ

Generate PDF for this page

Bibliotherapy - course description

General information
Course name Bibliotherapy
Course ID 05.6-WP-PSpP-PWBIB
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 3
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie z teoretycznymi (interdyscyplinarnymi) i metodycznymi podstawami biblioterapii. Rozbudzenie kreatywności studentów w zakresie organizacji i realizacji     postępowania biblioterapeutycznego: tworzenia modeli postępowania biblioterapeutycznego, materiałów biblioterapeutycznych, stosowania wybranych technik biblioterapeutycznych. Ukształtowanie wrażliwości na potrzeby uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i słowo pisane i mówione – jako środki oddziaływania terapeutycznego.

Prerequisites

Wstępna orientacja w pedagogicznej i psychologicznej problematyce człowieka, jego rozwoju i funkcjonowania. Umiejętność intyrdyscyplinarnego rozumienia problematyki człowieka. Wrażliwość na życiowe problemy człowieka, empatia i otwartość.

Scope

Konwersatoria

1) Geneza i ewolucja biblioterapii na świecie i w Polsce. 2) Podstawy teoretyczne i metodyczne biblioterapii; biblioterapia jako nauka i metoda terapii. 3) Biblioterapia a czytanie i czytelnictwo; inicjacja czytelnicza dzieci. 4) Biblioterapia we wczesnym wspomaganiu rozwoju i terapii pedagogicznej  dzieci: niepełnosprawnych sensorycznie, niepełnosprawnych intelektualnie, przewlekle chorych, z niepełnosprawnością ruchu, ze spektrum autyzmu i  niepełnosprawnością złożoną – metodyka postępowania biblioterapeutycznego. 5) Bajkoterapia w redukcji lęku u dzieci. 6) Poezjoterapia i jej wybrane techniki we wczesnym wspomaganiu rozwoju i terapii pedagogicznej dzieci ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi. 7) Materiał alternatywny w postępowaniu biblioterapeutycznym.

Teaching methods

Konwersatoria

Praca z książką, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, pokaz, metody ekspresyjne.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Konwersatoria

Średnia ocena z: 1) aktywnego udziału w zajęciach, 2) kolokwium, 3) prac praktycznych (indywidualnych i zespołowych).

Ocena z przedmiotu

Oceną z przedmiotu jest ocena z konwersatoriów.

Recommended reading

  1. Borecka I., Biblioterapia formą terapii pedagogicznej, Wałbrzych 2001.
  2. Borecka I., Biblioterapia w szkole podstawowej i gimnazjum, Wałbrzych 2002.
  3. Czerwińska M., Biblioterapia, [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. I, Warszawa 2003, s. 380-385.
  4. Molicka M., Biblioterapia i bajkoterapia: rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie, Poznań 2011.

Further reading

1. Konieczna E.J., Arteterapia w teorii i praktyce, Kraków 2011.

Notes


Modified by dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ (last modification: 27-04-2017 19:26)