SylabUZ

Generate PDF for this page

Sign language I - course description

General information
Course name Sign language I
Course ID 05.6-WP-PSpP-F1JM1
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 4
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Katarzyna Kochan
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Przedstawienie problemu wykorzystywania kodów manualnych w kształceniu i wychowaniu dzieci głuchych oraz zapoznanie z genezą j. migowego. Nauka alfabetu daktylograficznego, liczebników głównych oraz wybranych znaków ideograficznych – bloki: codzienna komunikacja, dom, rodzina, kolory, ubrania, czas, sklep.

Prerequisites

Sprawność manualna obu rąk. Podstawy surdopedagogiki.

Scope

Wykłady

Przypomnienie wiadomości: 1) Osoby głuche i niedosłyszące – wprowadzenie do problematyki dotyczącej uszkodzeń słuchu. 2) Język migowy – jego historia, współczesność. 3) Wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z głuchotą. 4) Problemy życia codziennego osób głuchych. 5) Rehabilitacja i leczenie osób z uszkodzonym słuchem. 6) Werbalne i niewerbalne sposoby komunikowania się z osobami głuchymi. Kształcenie osób głuchych. 7) Polski Związek Głuchych – zadania działalność

Konwersatoria

1) Wyjaśnienie znaków notacji graficznej stosowanej przy opisach graficznych znaków migowych. 2) Zapis gestograficzny wzajemnego położenia rąk. 3) Zapis gestograficzny układu palców każdej z rak. 4) Zapis gestograficzny pozycji ręki w przestrzeni. 5)  Zapis gestograficzny położenia rąk w stosunku do ciała. 6) Zapis gestograficzny kierunku ruchu. 7) Znaki alfabetu daktylograficznego. 8) Znaki pojęć liczbowych. 9) Zapoznanie z wybranymi znakami ideograficznymi, bloki: codzienna komunikacja, dom, rodzina, kolory, ubrania, czas, sklep.

Teaching methods

Wykłady

Wykład tradycyjny, problemowy, konwersatoryjny.

Konwersatoria

Praca grupowa, metoda warsztatowa.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Zaliczenie w formie pisemnej – pozytywną ocenę uzyska student, który otrzyma minimum 50% punktów.

Konwersatoria

Zaliczenie z oceną – sprawdzian praktyczny – pozytywną ocenę uzyska student, który otrzyma minimum 50% punktów (50%). Ocena z zaangażowania studenta podczas zajęć (50%).

Ocena z przedmiotu

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Ocenę końcową stanowi średnia arytmetyczna ocen z wykładów oraz konwersatoriów.

Recommended reading

  1. Grenda P., Kosiba O., Leksykon języka migowego, Bogatynia 2011.
  2. Hendzel L.K., Słownik polskiego języka migowego, 1992.
  3. Pietrzak W., Język migowy dla pedagogów, Warszawa 1992.
  4. Pluta-Kowalska M., Kowalski M., Pomigaj mi mamo: językowy poradnik dla rodziców, Łódź 2009.
  5. Polski język migowy: konwersacje, red. A. Kwiecień, O. Romanowska, Łódź 2011.
  6. Prałat-Pyrzewicz I, Bajewska J., Język migowy w szkole i internacie, Warszawa 1994.
  7. Szczepankowski B., Podstawy języka migowego, Warszawa 1994.

Further reading

Bouvet D., Mowa dziecka: wychowanie dwujęzyczne dziecka niesłyszącego, Warszawa 1996.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 09-05-2017 10:13)