SylabUZ

Generate PDF for this page

System Braillle'a I - course description

General information
Course name System Braillle'a I
Course ID 05.6-WP-PSpP-F2SB1
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 4
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Małgorzata Czerwińska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Opanowanie podstawowej wiedzy na temat historii, morfologii, znaczenia rewalidacyjnego systemu Braille’a. Opanowanie przez studentów umiejętności posługiwania się systemem wypukłego pisma punktowego dla niewidomych – system Braille’a: pisanie i czytanie. Ukształtowanie umiejętności wykorzystywania systemu Braille’a jako narzędzia komunikacji, informacji, sposobu dostępu do literatury. Wyzwolenie przekonania o zasadności nauczania systemu Braille’a uczniów z niepełnosprawnością wzroku.

Prerequisites

Scope

Wykłady

1) Osoba z niepełnosprawnością wzroku – specyfika dostępu do informacji. 2) Historia pisma dla niewidomych. 3) System wypukłego pisma punktowego Braille’a w procesie edukacji, rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzroku. 4) Morfologia systemu pisma Braille’a.

Konwersatoria

1) Pomoce do nauki pisania w systemie Braille’a; zasady pisania w tabliczce brajlowskiej; technika czytania w systemie Braille’a. 2) Praktyczna nauka czytania i pisania systemem pisma Braille’a (zapis w tabliczce i odczytywanie znaków ujętych w tablicy Monniera dla j. polskiego). 3) Pisanie na mechanicznej maszynie brajlowskiej.

Teaching methods

Wykłady

Wykład informacyjny i konwersatoryjny.

Konwersatoria

Pokaz, warsztaty (praktyczna nauka systemu), praca z książką, film dydaktyczny, praca w grupach.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Średnia ocen za aktywność na zajęciach, kolokwium i udział w dyskusji.

Konwersatoria

Średnia ocen za Indywidualane i zespołowe prace kontrolne oraz kolokwium.

Ocena z przedmiotu

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń i wykładów. Oceną końcową z przedmiotu jest średnia artmetyczna z wykładów  i konwerstoriów.

Recommended reading

  1. Banaś H., Koprowska B., Droga do książki: podręcznik do nauki czytania i pisania systemem L. Braille’a dla dorosłych niewidomych, Warszawa 1985.
  2. Czerwińska M., Alfabet Braille’a, [w:] Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, T. I, red. T. Pilch, Warszawa 2003.
  3. Czerwińska M., Pismo i książka w systemie L. Braille'a w Polsce: historia i funkcje rewalidacyjne, Warszawa 1999.
  4. Jak przygotować niewidome dziecko do nauki Brajla? Przewodnik dla rodziców i nauczycieli, red. M. Paplińska, Warszawa 2012.
  5. Klimasiński K., Czytanie dotykiem: specyficzne zagadnienia odbioru tekstów brajlowskich przez niewidomych, Warszawa 1984.

Further reading

  1. Kuczyńska-Kwapisz J., Kwapisz J., Rehabilitacja osób niewidomych i słabo widzących, Warszawa 1996.
  2. Majewski T., Tyflopsychologia rozwojowa, Warszawa 2002.
  3. Mangold S.S., MANGOLD – Rozwojowy Program Percepcji Dotykowej i Rozpoznawania Liter Brajlowskich, Warszawa 2000.
  4. Więckowska E., Nauczanie niewidomych dzieci rysunku: przewodnik dla nauczyciela, Laski 2008.

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 12-05-2017 11:07)