SylabUZ
Course name | Praktyka pedagogiczna IV - Wczesne wspomaganie rozwoju |
Course ID | 05.1-WP-PSpP-PRAP4 |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Special education / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2017/2018 |
Semester | 6 |
ECTS credits to win | 3 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Practical training | 70 | 4,67 | 70 | 4,67 | Credit with grade |
Poznanie organizacji placówek, w których jest realizowane wczesne wspomaganie rozwoju dzieci. Poznanie organizacji oraz działania zespołów wczesnego wspomagania rozwoju dzieci. Opanowanie umiejętności diagnozowania, projektowania, realizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z różnymi niepełnosprawnościami oraz dokumentowania działań. Rozwijanie umiejętności współpracy z członkami zespołu WWRD oraz włączania rodziców w proces wspomagania rozwoju dzieci niepełnosprawnych. Uwrażliwienie studentów na konieczność indywidualizacji oddziaływań oraz etycznego zachowania się w stosunku do rodziców dzieci niepełnosprawnych.
Podstawowa wiedza z zakresu subdyscyplin pedagogiki specjalnej oraz metodyk wspomagania rozwoju dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
Praktyka
Poznanie zasad BHP. Poznanie sposobu funkcjonowania placówki (np. poradni psychologiczno-pedagogicznej, przedszkola), w której są organizowane zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z różnymi niepełnosprawnościami. Poznanie obowiązującej zgodnie z prawem oświatowym dokumentacji dotyczącej organizacji zespołów WWRD, w tym indywidulanych programów wczesnego wspomagania rozwoju.
Obserwowanie czynności podejmowanych przez opiekuna praktyki (członka zespołu WWRD) w toku zajęć specjalistycznych z dziećmi oraz rodzicami: aranżacja przestrzeni podczas zajęć, dobór sprzętu i specjalistycznych pomocy, nowoczesnych technologii, sposób wyzwalania aktywności dzieci, wykorzystywane metody pracy z dzieckiem i rodzicami, indywidualizacja oddziaływań, komunikowanie się z dzieckiem i jego rodzicami, współpraca z innymi specjalistami.
Współdziałanie z opiekunem praktyk w planowaniu i prowadzeniu zajęć z dziećmi i rodzicami z wykorzystaniem odpowiednich metod i środków (multimedialnych i nowoczesnych technologii) dopasowanych do dzieci z niepełnosprawnością, podejmowanie współpracy z innymi specjalistami oraz rodzicami, analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie.
Pełnienie roli nauczyciela (pedagoga) w zakresie: diagnozowania, planowania i realizowania zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, uwzględniania zasady indywidualizacji pod kątem możliwości psychofizycznych dzieci z niepełnosprawnością, wykorzystania różnych metod pracy z rodzicami i dzieckiem, współpracy z innymi specjalistami, wzmacniania więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, udzielania rodzicom instruktażu i porad dotyczących pracy z dzieckiem, włączania rodziców do aktywnego udziału w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Analiza i interpretacja sytuacji pedagogicznych poprzez prowadzenie dokumentacji, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, ocenę własnych kompetencji, ocenę przebiegu prowadzonych zajęć, konsultacje z opiekunem praktyki, omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów.
Praktyka
Student wykorzystuje różne metody pracy wychowawczej, terapeutycznej i rewalidacyjnej, z którymi zapoznał się na zajęciach dydaktycznych.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Praktyki
Odbycie praktyki w wymiarze godzin przewidzianej regulaminem studiów potwierdzonej opinią nauczyciela opiekuna praktyki. Podstawą zaliczenia jest terminowe rozliczenie dokumentacji praktyki u nauczyciela z ramienia UZ. Ocena z praktyki stanowi średnią ważoną: 80% oceny z praktyki wystawionej przez nauczyciela opiekuna praktyki i 20% oceny wystawionej przez nauczyciela z ramienia UZ za poziom merytoryczny dokumentacji praktyki.
Ocena końcowa
Ocena końcowa jest ocena z praktyki.
Najnowsza literatura przedmiotu, z którą student zapoznał się na zajęciach dydaktycznych.
Dostępne artykuły z czasopism: „Szkoła Specjalna”, „Wychowanie w Przedszkolu”, „Życie Szkoły”, „Rewalidacja” oraz wybrane przez studenta przewodniki metodyczne, scenariusze zajęć.
Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 09-05-2017 12:31)