SylabUZ

Generate PDF for this page

Detailed teaching-Methodology if teaching music in III educational stage - course description

General information
Course name Detailed teaching-Methodology if teaching music in III educational stage
Course ID 03.2-WA-EASMD-DSM3-W-S14_pNadGenYVD0N
Faculty Faculty of Arts
Field of study Music Education
Education profile academic
Level of studies Second-cycle studies leading to Master of Arts degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 4
Course type optional
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Anna Łuczak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 30 2 - - Credit with grade

Aim of the course

  • Przygotowanie teoretyczno-praktyczne do wykonywania zawodu nauczyciela w III etapie edukacyjnym (klasy I-III gimnazjum).
  • Realizacja nauczania na tym poziomie powinna uwzględniać nabyte w szkole podstawowej umiejętności i kompetencje uczniów i dalej je rozwijać, poprzez różnorodne działania muzyczne (takie jak: śpiew, gra na instrumencie,słuchanie muzyki, tworzenie i odtwarzanie muzyki, elementy tańca), jak również doskonalenie  w posługiwaniu się językiem i zapisem muzycznym.
  • Rozpoznanie przez nauczyciela poziomu zdolności i umiejętności muzycznych uczniów, by móc indywidualizować proces nauczania.
  • Słuchanie muzyki wraz z wielokierunkowym omówieniem dzieła ( jako swoistego faktu kulturalnego) ma na tym etapie pierwszorzędne znaczenie.

Prerequisites

Znajomość wiedzy i umiejętności z zakresu metodyki nauczania muzyki w I i II etapie edukacyjnym.

Scope

  • Zagadnienia dotyczące form i metod nauczania muzyki w klasach I-III gimnazjum,
  • Walory kultury muzycznej własnego regionu,
  • Polska kultura muzyczna w tradycji i współczesności,
  • Wielkie dzieła światowej kultury muzycznej,
  • Integracja muzyki z innymi dziedzinami sztuki i kultury,
  • Repertuar utworów zróżnicowanych pod względem:
    • Obsady, środków wykonawczych;
    • Budowy formalnej (np. ABA, rondo, wariacje, sonatowe allegro, fuga);
    • Układu elementów muzyki (melodia, rytm, tempo, itp., ich rola w utworze);
    • Faktury (harmonia, polifonia);
    • Gatunku (pieśń, msza, koncert, sonata, symfonia, suita);
    • Charakteru wyrazowego, dramaturgii;
    • Stylu (epoka, indywidualny styl kompozytora, środowiska etniczne, różne typy stylizacji).

 

 

Teaching methods

  • Metoda analityczno-percepcyjna (głównie przy pracy nad piosenką lub utworem instrumentalnym);
  • Metoda problemowo-odtwórcza (głównie podczas samodzielnej pracy na angażowaniu myślenia i inwencji muzycznej uczniów do rozwiązywania określonego problemu o charakterze twórczym);
  • Metoda problemowo-analityczna (ma ona zastosowanie głównie w nauce słuchania muzyki);
  • Metody aktywizujące;
  • Metoda projektów;
  • Praca badawcza studenta;
  • Elementy muzykoterapii w nauczaniu.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:

  • Regularne uczestnictwo studenta na zajęciach
  • Przygotowanie zadań teoretyczno-praktycznych (referaty, pokazy multimedialne).
  • Zaliczony test.

 

Recommended reading

  1. B. Smoleńska-Zielińska, Przeżycie estetyczne muzyki, Warszawa 1991.
  2. M. Przychodzińska-Kaciczak, Zrozumieć muzykę, Warszawa 1984.
  3. W. Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 1991.
  4. Z. Burowska, Kultura muzyczna, Warszawa 1991.
  5. Z. Burowska, Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole, Warszawa 1980.
  6. K. Bula, Słuchanie muzyki, Warszawa 1971.
  7. H. Hanuszewska, B. Schaeffer, Almanach polskich kompozytorów współczesnych, Kraków 1982.
  8. red.A. Michalski, Tradycje myśli pedagogicznej w nauczaniu muzyki, Gdańsk 2013.
  9. red. M. Kaczmarkiewicz, Studia artystyczne Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego, tom 5, EDUKACJA MUZYCZNA XXI WIEKU, Kielce 2008.

 

 

Further reading

1.     B. Schaeffer, Mały informator muzyki XX wieku, Kraków 1987.

2.     W. Panek, Świat muzyki, Warszawa 1999.

3.     W. Pychyńska-Kindykiewicz, Wzorcowa pracownia wychowania muzycznego w szkolnictwie ogólnokształcącym, Łódź 1993.

4.     A. Metera, Muzykoterapia, Muzyka w medycynie i edukacji, Leszno 2002.

 

 

Notes


Modified by dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (last modification: 14-04-2017 11:33)