Przygotowanie teoretyczno-praktyczne do wykonywania zawodu nauczyciela w III etapie edukacyjnym (klasy I-III gimnazjum).
Realizacja nauczania na tym poziomie powinna uwzględniać nabyte w szkole podstawowej umiejętności i kompetencje uczniów i dalej je rozwijać, poprzez różnorodne działania muzyczne (takie jak: śpiew, gra na instrumencie,słuchanie muzyki, tworzenie i odtwarzanie muzyki, elementy tańca), jak również doskonalenie w posługiwaniu się językiem i zapisem muzycznym.
Rozpoznanie przez nauczyciela poziomu zdolności i umiejętności muzycznych uczniów, by móc indywidualizować proces nauczania.
Słuchanie muzyki wraz z wielokierunkowym omówieniem dzieła ( jako swoistego faktu kulturalnego) ma na tym etapie pierwszorzędne znaczenie.
Wymagania wstępne
Znajomość wiedzy i umiejętności z zakresu metodyki nauczania muzyki w I i II etapie edukacyjnym.
Zakres tematyczny
Zagadnienia dotyczące form i metod nauczania muzyki w klasach I-III gimnazjum,
Walory kultury muzycznej własnego regionu,
Polska kultura muzyczna w tradycji i współczesności,
Wielkie dzieła światowej kultury muzycznej,
Integracja muzyki z innymi dziedzinami sztuki i kultury,
Repertuar utworów zróżnicowanych pod względem:
Obsady, środków wykonawczych;
Budowy formalnej (np. ABA, rondo, wariacje, sonatowe allegro, fuga);
Układu elementów muzyki (melodia, rytm, tempo, itp., ich rola w utworze);
Faktury (harmonia, polifonia);
Gatunku (pieśń, msza, koncert, sonata, symfonia, suita);
Charakteru wyrazowego, dramaturgii;
Stylu (epoka, indywidualny styl kompozytora, środowiska etniczne, różne typy stylizacji).
Metody kształcenia
Metoda analityczno-percepcyjna (głównie przy pracy nad piosenką lub utworem instrumentalnym);
Metoda problemowo-odtwórcza (głównie podczas samodzielnej pracy na angażowaniu myślenia i inwencji muzycznej uczniów do rozwiązywania określonego problemu o charakterze twórczym);
Metoda problemowo-analityczna (ma ona zastosowanie głównie w nauce słuchania muzyki);
Metody aktywizujące;
Metoda projektów;
Praca badawcza studenta;
Elementy muzykoterapii w nauczaniu.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
Regularne uczestnictwo studenta na zajęciach
Przygotowanie zadań teoretyczno-praktycznych (referaty, pokazy multimedialne).
Zaliczony test.
Literatura podstawowa
B. Smoleńska-Zielińska, Przeżycie estetyczne muzyki, Warszawa 1991.
M. Przychodzińska-Kaciczak, Zrozumieć muzykę, Warszawa 1984.
W. Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 1991.
Z. Burowska, Kultura muzyczna, Warszawa 1991.
Z. Burowska, Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole, Warszawa 1980.
K. Bula, Słuchanie muzyki, Warszawa 1971.
H. Hanuszewska, B. Schaeffer, Almanach polskich kompozytorów współczesnych, Kraków 1982.
red.A. Michalski, Tradycje myśli pedagogicznej w nauczaniu muzyki, Gdańsk 2013.
red. M. Kaczmarkiewicz, Studia artystyczne Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego, tom 5, EDUKACJA MUZYCZNA XXI WIEKU, Kielce 2008.
Literatura uzupełniająca
1. B. Schaeffer, Mały informator muzyki XX wieku, Kraków 1987.
2. W. Panek, Świat muzyki, Warszawa 1999.
3. W. Pychyńska-Kindykiewicz, Wzorcowa pracownia wychowania muzycznego w szkolnictwie ogólnokształcącym, Łódź 1993.
4. A. Metera, Muzykoterapia, Muzyka w medycynie i edukacji, Leszno 2002.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. Bartłomiej Stankowiak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-04-2017 11:33)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.