SylabUZ
Nazwa przedmiotu | PDW: Baśń w literaturze anglosaskiej |
Kod przedmiotu | 08.9-WH-FiPlD-BwLA-N16 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia / Filologia angielska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Głównym celem jest ukazanie – na przykładach z literatury anglosaskiej – roli baśni jako ważnego kodu kulturowego, przekazywanego przez pokolenia i jednocześnie ulegającego modyfikacjom w procesie historycznoliterackim oraz wskazanie na funkcjonowanie baśniowości we współczesnych tekstach kultury.
brak
1) ustalenia metodologiczno-terminologiczne: przegląd współcześnie stosowanych koncepcji metodologicznych badania baśni; definicje baśni ludowej i baśni literackiej; 2) baśń jako gatunek i baśń jako konwencja; 3) baśniowy kanon i przeobrażenia baśni jako gatunku (J. Jacobs, Baśnie angielskie); 4) angielska baśń literacka epoki wiktoriańskiej (np. W.M. Thackeray, Pierścień i róża, czyli historia Lulejki i Bulby); 5) wykorzystanie bajkosfery (wątki, postacie, motywy itd.) w literaturze (np. C. Lewis, Przygody Alicji w Krainie Czarów); 6) baśń postmodernistyczna; współczesne metamorfozy baśni i intertekstualna gra z tradycją literacką (np. proza A. Carter, J. Connolly’ego, N. Gaimana, Ph. Pullmana); 7) walory aksjologiczne, poznawcze i estetyczne baśni.
Wykład konwersacyjny, praca z tekstem, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Jakuboze A., Pobieżyńska M.E., Zaczek M., Baśń – oralność – zagadka. Studia, red. nauk. J.Z. Lichański, Warszawa 2007.
Konieczna E., Baśń w literaturze i w filmie, Kraków 2005.
Kostecka W., Baśń postmodernistyczna: przeobrażenia gatunku, Warszawa 2014.
Krajka W., Angielska baśń literacka epoki wiktoriańskiej, Warszawa – Łódź 1981.
Kulturowe konteksty baśni, red. G. Leszczyński, t. 1: Rozigrana córa mitu, Poznań 2005; t. 2: W poszukiwaniu straconego królestwa, Poznań 2006.
Ługowska J., Ludowa bajka magiczna jako tworzywo literatury, Wrocław 1981.
Nikliborc A., Od baśni do prawdy. Szkice z dziejów literatury zachodniej dla dzieci i młodzieży, Warszawa 1981.
Waksmund R., Bajkosfera, czyli o użyciu semiotycznych fabuł baśniowych. Rekonesans badawczy, „Litteraria” 1978, t. 9.
Waksmund R., Wstęp, [w:] Ostatni smok. Baśnie pisarzy angielskich, wyb. R. Waksmund, Wrocław 2005.
Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, przeł. D. Danek, Warszawa 1985.
Estés C.P., Biegnąca z wilkami. Archetyp Dzikiej Kobiety w mitach i legendach, przeł. A. Cioch, Poznań 2001.
Ługowska J., Bajka w literaturze dziecięcej, Warszawa 1988.
Propp W., Historyczne korzenie bajki magicznej, przeł. J. Chmielewski, Warszawa 2003.
Tematyka zajęć realizowana jest w oparciu o wybrane teksty z literatury anglosaskiej spełniające kryteria gatunkowe baśni, należące do baśniowego kanonu, jak i utwory literackie wykorzystujące elementy konwencji baśniowej.
Zmodyfikowane przez dr Mirosława Kubasiewicz (ostatnia modyfikacja: 20-04-2017 22:10)