SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Eseistyka naukowa |
Kod przedmiotu | 09.0-WH-FGD-EN |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia / Filologia germańska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | niemiecki |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Język obcy jest na kierunkach filologicznych zarówno celem, jak też narzędziem studiów. Sprawne opanowanie języka jest z jednej strony źródłem satysfakcji w trakcie trwania nauki, z drugiej strony warunkuje skuteczne ukończenie studiów, których zwieńczeniem jest napisanie pracy magisterskiej. Decydujące znaczenie ma w tym przypadku umiejętność pisania określonych form i rodzajów tekstów, które obowiązują na studiach oraz stanowią podstawę pisarstwa naukowego. Dużą rolę odgrywa również sprawność zwięzłego wypowiadania się na określony temat, referowanie związków przyczynowo skutkowych, analizowanie danych czy wyciąganie wniosków. Wymienione umiejętności są również niezbędne w pracy zawodowej absolwentów filologii germańskiej.
Brak wymagań wstępnych.
Zakłada się znajomośc podstawowych technik i form pracy naukowej, wymaganych na wcześniejszym etapie studiów.
Przedmiotem zajęć będzie przede wszystkim praca nad wybranymi rodzajami tekstów, celem natomiast opanowanie praktycznych umiejętności pisania tekstów zaawansowanych pod względem treściowym i formalnym. Podstawę tworzą w tym wypadku określone elementy lub moduły, które stanowią integralną część tekstów o charakterze naukowym. Znajomość stylów, szczególnie stylu naukowego, umiejętność sporządzenia diagramu, wykresu oraz ich opis, formułowanie wniosków w oparciu o informacje zawarte w tekstach źródłowych i kreatywność są istotnym czynnikiem decydującym o jakości warsztatu pracy zawodowej przyszłego absolwenta filologii. Zgodnie z zasadą progresji studenci zapoznają się najpierw z właściwościami stylu naukowego w oparciu o formalną korespondencję mailową, Następnym elementem będzie strategia tworzenia notatek (np. z wykładu), opis diagramów, grafik i schematów, które są elementami bardziej zaawansowanych tekstów, takich jak komentarz czy praca semestralna. Uwzględnione będą również wymagania dotyczące przygotowania i wygłoszenia prezentacji / referatu.
Główna metoda kształcenia opiera się na ćwiczeniach w pisaniu, tworzeniu konkretnych rodzajów tekstów lub ich elementów składowych. Ważnym elementem jest krytyczna (indywidualna i grupowa) ocenia i analiza produktów pisarskich. Podstawowe informacje z zakresu pragmatyki i lingwistyki tekstu przekazywane będą na zajęciach w trakcie interaktywnych dyskusji i podczas ewentualnych prezentacji.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia jest sporządzenie od trzech do pięciu opracowań - w zależności od stopnia trudności rodzaju tekstu, w tym przygotowanie i wygłoszenie krótkiego referatu na jeden z omawianych tematów oraz regularny i aktywny udział w zajęciach. Ocenie podlegać będzie również umiejętność samodzielnego doboru tekstów oraz merytoryczność wypowiedzi ustnych i pisemnych.
Backhaus, Anke / Sander, Ilse / Skrodzki, Johanna (2009): Textsorten fuer Studium und Beruf. Intensivtrainer: schriftlicher und muendlicher Ausdruck. Stuttgart: Klett.
Esselborn, Karl / Wintermann, Bernd (1989): Auswerten uns Schreiben. Muenchen: Hueber.
Kirchhoff, Gerhard (1980): Fertigkeit Schreiben. Lehr- und Uebungsbuch zur Foerderung schriftlicher Aeusserungen im Sprachunterricht fuer Fortgeschrittene. Band I-II. Muenchen: Hueber.
Starke, Guenter / Zuchewicz, Tadeusz (2003): Wissenschaftliches Schreiben im Studium von Deutsch als Fremdsprache. Frankfurt/Main: Peter Lang.
Braeuer, Gerd (2000): Schreiben als reflexive Praxis. Tagebuch, Arbeitsjournal, Portfolio. Freiburg im Breisgau: Fillibach.
Gutterer, Gisela / Latour, Bernd (1990): Grammatik in wissenschaftlichen Texten. Muenchen: Hueber.
Jordan, R.R. (1990): Academic writing course. London: Collins.
Sander, Ilse / Skrodzki, Johanna / Breslauer, Christine / Korte-Klimach, Ilse (2009): Intensivtrainer Lese- und Hoerverstehen. Strategien und vertiefende Uebungen. Stuttgart: Klett.
Zeuner, Ulrich (2000): Kulturelle Dimension von Texten am Beispiel von Werbung. Dresden: Fontys.
Brak
Zmodyfikowane przez dr Tadeusz Zuchewicz (ostatnia modyfikacja: 01-05-2017 20:42)