SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Praca z uczniem szczególnie zdolnym |
Kod przedmiotu | 14.4-WP-PSChP-PzUSZ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Psychologia |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów ze specyfiką potrzeb uczniów zdolnych, ich diagnozą oraz sposobami pracy w domu i w szkole.
Podstawowa wiedza z zakresu psychologii różnic indywidualnych.
Teoretyczne ujęcia zdolności w psychologii. Współczesne kierunki badań nad zdolnościami.
Charakterystyka zdolnego ucznia; cechy osobowości uczniów zdolnych i twórczych. Psychologiczne i środowiskowe uwarunkowania wybitnych zdolności.
Problemy dzieci zdolnych: trudności adaptacyjne, perfekcjonizm, osiągnięcia poniżej możliwości, mylne i podwójne diagnozy dzieci zdolnych.
Trening twórczości. Rozwijanie twórczego myślenia uczniów. Środowisko wychowawcze a osobowość twórcza.
Podstawy pracy z uczniem zdolnym w szkole. Zadania rodziców dzieci zdolnych.
Dyskusja, studium przypadku, prezentacje multimedialne, gry dydaktyczne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Przygotowanie prezentacji na zadany temat, aktywność na zajęciach, kolokwia sprawdzające wiedzę.
· Limont W., Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Gdańsk 2010.
· Limont W., Dreszer J., Cieślikowska J. , Osobowościowe i środowiskowe uwarunkowania rozwoju ucznia zdolnego, T. 1 i 2, Toruń 2010.
· Limont W., Cieslikowska J., Jastrzębska D. (red.), Zdolni w szkole, czyli o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców , Warszawa: 2012.
· Nęcka E., Trening twórczości, Sopot 2012.
· Popek S., Psychologia twórczości. Nowe horyzonty, Lublin 2009.
· Sękowski A. (red.) - Psychologia zdolności. Współczesne kierunki badań, Warszawa, 2004.
· Popek S., Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin 2003.
· Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańsk 2002.
Zmodyfikowane przez dr hab. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 13-05-2017 23:38)