SylabUZ

Generate PDF for this page

Assisting students with learning difficulties - course description

General information
Course name Assisting students with learning difficulties
Course ID 14.4-WP-PSChM- PUzTU
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Psychology / Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Education profile academic
Level of studies Long-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 7
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Wyposażenie studentów we współczesną wiedzę oraz umiejętności umożliwiające rozumienie i diagnozowanie psychospołecznych źródeł trudności dzieci i młodzieży w uczeniu się oraz udzielania im i współdziałającym z nimi osobom stosownej pomocy psychologicznej.

Prerequisites

Znajomość zagadnień z przedmiotów: psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia, pedagogika dla psychologów.

Scope

Trudności w uczeniu się – istota, zakres, klasyfikacja, podstawowe rodzaje czynników warunkujących pojawienie się i nasilanie syndromu braku osiągnięć szkolnych.

Zdolności ogólne a trudności w uczeniu się dzieci i młodzieży. Zdolności specjalne uczniów, np. uzdolnienia muzyczne, plastyczne, sportowe i inne.

Emocjonalno-społeczne komponenty trudności w uczeniu się. Rola inteligencji emocjonalnej i społecznej oraz interakcji w grupach rówieśniczych.

Motywacyjne aspekty trudności w uczeniu się dzieci i młodzieży.

Środowiskowe przyczyny trudności w uczeniu się dzieci i młodzieży (czynniki dydaktyczne oraz rodzinne).Trudności w uczeniu się osób dyslektycznych - definicja syndromu dysleksji oraz niektóre programy i metody psychopedagogicznej pomocy udzielanej uczniom dyslektycznym.

Trudności w uczeniu się osób charakteryzujących się nadpobudliwością psychoruchową - syndrom ADHD oraz niektóre programy i metody pomocy uczniom przejawiającym symptomy nadpobudliwości. Konstruowanie programów pomocy dzieciom i młodzieży charakteryzującej się syndromem braku osiągnięć szkolnych oparte na behawiorystycznym szacowaniu ich procesu uczenia się.

Diagnozowanie i konstruowanie programów pomocy uczniom charakteryzującym się syndromem braku osiągnięć szkolnych, zaburzeniami rozwoju umiejętności społecznych, programów stymulujących rozwój kompetencji twórczych, rozwój strategii pamięciowych.

Diagnozowanie sytuacji rodzinnej dzieci i młodzieży charakteryzującej się syndromem braku osiągnięć szkolnych oraz udzielanie psychologicznej pomocy ich rodzicom. Syndrom braku osiągnięć szkolnych a proces nasilania się zachowań społecznie nieakceptowanych.

Teaching methods

Wykład problemowy, dyskusja, praca w grupach.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia (zaliczenie na ocenę) – na ocenę z ćwiczeń składają się aktywności na zajęciach (20%) i zaliczenie sprawdzianu pisemnego (80%)

Wykład (egzamin pisemny) - warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. Ocena pozytywna z egzaminu – od 75% poprawnych odpowiedzi.

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%).

Recommended reading

  • Rimm S., Dlaczego zdolne dzieci nie radzą sobie w szkole, Poznań, 2000

  • Nicholas J. Mackintosh, Andrew M. Colman, Zdolności a proces uczenia się, Poznań, 2002

  • Dudley A. G., Jak podnosić skuteczność uczenia się. Techniki sprawnego zapamiętywania i przywoływania informacji, Konstancin-Jeziorna, 2001

  • Smith D.D. Pedagogika specjalna, Warszawa, 2008

  • Werning R., Lutje-Klose B., Pedagogika trudności w uczeniu się, Gdańsk, 2009

Further reading

  • Czerniawska E., Ledzińska M., Jak się uczyć, Bielsko Biała, 2007

  • Limont W., Cieślikowska J. (red.) Zdolności i stymulowanie ich rozwoju, Kraków, 2005

  • Rudnicki P., Oblicza buntu w biografiach kontestatorów . Refleksyjność - wyzwalające uczenie się - zmiana, Wrocław, 2009

  • Woydyłło E., My rodzice dorosłych dzieci, Kraków, 2007

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 20-04-2017 11:56)