SylabUZ

Generate PDF for this page

Methodology of education in kindergarten - course description

General information
Course name Methodology of education in kindergarten
Course ID 05.1-WP-PEDP-MP1-K_gen0DSP2
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Edukacja elementarna i terapia pedagogiczna
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Agnieszka Olczak
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade
Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi założeniami edukacji językowej dzieci w wieku przedszkolnym. Zapoznanie z klasycznymi i alternatywnymi metodami pracy w przedszkolu w kontekście nauki czytania i pisania.

Prerequisites

Podstawy dydaktyki ogólnej, teorii wychowania oraz wiedza z zakresu psychologii rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym.

Scope

Wykłady

Rozwój mowy dziecka. Przedszkolna edukacja polonistyczna według podstawy programowej. Cele, treści, metody i środki pracy na edukacji językowej. Założenia metodyczne przedszkolnej edukacji  polonistycznej. Dojrzałość dziecka do edukacji polonistycznej. Gotowość dziecka do nauki czytania i pisania. Sens i znaczenie bajkoterapii. Istota i wykorzystanie inscenizacji.

Konwersatoria

Wprowadzanie dziecka w świat pisma w świetle aktualnej podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Analiza dokumentów ministerialnych w zakresie przedszkolnej nauki czytania i pisania. Kontrowersje wokół przedszkolnej nauki czytania i pisania. Programy i pakiety edukacyjne – analiza materiałów edukacyjnych. Literatura dla dzieci  w wieku przedszkolnym – prezentacje wybranych pozycji książkowych, opracowanie recenzji. Konkurs na prezentację utworu literackiego dla dzieci. Czytanie i pisanie w przedszkolu – tradycyjne metody wprowadzania dzieci w świat liter. Alternatywne metody nauki czytania i pisania : G. Domana, I. Majchrzak, B. Cuttinga, B. Rocławskiego, M. Bogdanowicz. Metody wprowadzania dzieci w świat pisma stosowane w praktyce edukacyjnej – obserwacje w przedszkolu. Czytanie dzieciom – wizyta w przedszkolu, prezentacje utworów literackich dla dzieci w przedszkolu. Projektowanie zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym z uwzględnieniem różnorodnych metod. Środki edukacyjne wspierające umiejętność czytania i pisania. Projektowanie zadań i zabaw wspierających dzieci w nauce czytania i pisania.

Teaching methods

Wykłady – wykład konwencjonalny, problemowy, prezentacje multimedialne.

Konwersatoria – podające (praca z tekstem, praca z dokumentem źródłowym), problemowe (dyskusja, meta plan, drzewo decyzyjne), praktycznego działania – projektowanie zadań, metoda przypadków, praca w grupach, burza mózgów, projekty i prezentacje multimedialne.

 

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Wykład zaliczenie na podstawie: kolokwium

Konwersatoria

Zaliczenie z ocena na podstawie kolokwium (25%), projektowania zadań i sytuacji edukacyjnych, prace pisemne (25%), prezentacji multimedialnej do wybranego zagadnienia (25%) aktywnej obecności i dyskusji studentów (25%).

Ocena końcowa

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna ocen w wykładów i konwersatoriów.

Recommended reading

  1. Brzezińska A., Gotowość dzieci w wieku przedszkolnym do czytania i pisania, Poznań.
  2. Doman G., Jak nauczyć małe dziecko czytać?, Bydgoszcz 1992.
  3. Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1999.
  4. Majchrzak I., Wprowadzanie dziecka w świat pisma, Warszawa 1999.
  5. Wilgocka-Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Warszawa 2003.
  6. Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, 2011.

Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego wykłady i ćwiczenia. 

Further reading

  1. Łazowska H., Mikiciuk B., Moritz B., Co zrobić, aby ułatwić dziecku naukę czytania i pisania?, Kraków 2002.
  2. Marzano R.J., Paynter D.E., Trudna sztuka pisania i czytania, Gdańsk 2004.
  3. Silberg J., Nauka czytania przez zabawę, Warszawa 2005.
  4. Zakrzewska B., Każdy przedszkolak dobrym uczniem w szkole, Warszawa 2003.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 19-06-2017 10:11)