SylabUZ

Generate PDF for this page

Integrated education with elements of special needs education inclusive of disabled children - course description

General information
Course name Integrated education with elements of special needs education inclusive of disabled children
Course ID 05.1-WP-PEDP-EIDN-K_pNadGen7ER3I
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Edukacja elementarna i terapia pedagogiczna
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Ukazanie specyficznych potrzeb edukacyjnych dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Przedstawienie założeń oraz zasad organizacji edukacji dzieci niepełnosprawnych w systemie integracyjnym i inkluzyjnym. Omówienie sytuacji przedszkolnej i szkolnej dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Ukazanie zasad wspomagania rozwoju dzieci niepełnosprawnych. Uwrażliwienie studentów na problemy dzieci niepełnosprawnych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i lokalnym oraz konieczność pomocy w ich rozwiązywaniu we współpracy z innymi osobami (psycholog, logopeda, pracownik socjalny, rodzic).

Prerequisites

Brak 

Scope

Wspólne i swoiste potrzeby oraz możliwości psychofizyczne dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych jako podstawa planowania działań edukacyjnych: koncepcja wspólnych i swoistych cech. Charakterystyka trudności rozwojowych dzieci niepełnosprawnych: ruchowo, upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim, przewlekle chorych, niewidomych i niedowidzących, głuchych i niedosłyszących, ze spektrum autyzmu. Organizacja edukacji dzieci niepełnosprawnych w systemie kształcenia integracyjnego oraz inkluzyjnego. Metody badań społecznej integracji w grupach przedszkolnych i klasach szkolnych: socjometria, obserwacja, analiza rysunków.  Przegląd badań na temat społecznej integracji. Uczenie się we współpracy jako metoda edukacji i społecznej integracji. 

Teaching methods

Prelekcja, dyskusja, pokaz, praca w grupach, metoda projektu, metoda ćwiczeń.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia

(1) praca pisemna na temat wybrany przez studentów. 

(2) kolokwium obejmujące wiedzę z ćwiczeń. Kryteria ocen: 3.0 (70%), 4.0 (80%), 5.0 (90%)

Ocena końcowa: średnia ocen z pracy pismenej i kolokwium.

Recommended reading

  1. Bąbka J., Edukacja integracyjna dzieci niepełnosprawnych i pełnosprawnych: założenia i rzeczywistość, Poznań 2001.
  2. Brzezińska A.I., Ohme M., Resler-Maj A. Kaczan R., Wiliński M., Droga do samodzielności: jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności, Gdańsk 2009.
  3. Fairbairn G., Fairbairn S., red., Integracja dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Warszawa 2000.
  4. Krause A., Integracyjne złudzenia ponowoczesności, Kraków 2000.
  5. Maciarz A., Uczniowie niepełnosprawni szkole powszechnej, Warszawa 1992.
  6. Maciarz A., red., Z teorii i badań społecznej integracji, Kraków 1999.
  7. Nowak A., Wybrane edukacyjne i prawne aspekty niepełnosprawności, Kraków 1999.
  8. Nowicka A., Psychospołeczna integracja dzieci przewlekle chorych, Kraków 2001.
  9. Szumski G., Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych, Warszawa 2006.
  10. Zamkowska A., Wsparcie edukacyjne uczniów z upośledzeniem umysłowym z stopniu lekkim w różnych formach kształcenia na I etapie edukacji, Radom 2009.

Further reading

  1. Bąbka J., Interwencja edukacyjna wspomagająca rodziców dzieci niepełnosprawnych w praktyce szkolnej, „Rocznik Lubuski” 2003, nr 29.
  2. Flis R., Praca w klasie integracyjnej: materiały pomocnicze dla nauczycieli klas I-III szkoły podstawowej, Karków 2005.
  3. Frańczyk A., Krajeńska K., Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami w rozwoju, Kraków 2003.
  4. Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2005.
  5. Kowalik S., red., Psychologia ucznia i nauczyciela: podręcznik akademicki, Warszawa 2011.
  6. Lis-Kujawski A., Moje „ja” i integracyjna szkoła: zjawiska ukrytego programu w nauczaniu uczniów niepełnosprawnych, Kraków 2010.
  7. Soroka-Fedorczuk A., Osoby niepełnosprawne w opiniach dzieci, Kraków 2007.
  8. Sowa J., Wojciechowski F., Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym, Rzeszów 2001.
  9. Tomkiewicz-Bętkowska A., Krztoń A., ABC pedagoga specjalnego, Kraków 2008.
  10. Woynarowska B., red., Uczniowie z chorobami przewlekłymi: jak wspierać ich rozwój, zdrowie i edukację, Warszawa 2010

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 09-05-2017 17:55)