SylabUZ

Generate PDF for this page

Edukacja muzyczna z metodyką I - course description

General information
Course name Edukacja muzyczna z metodyką I
Course ID 05.1-WP-PEDP-EM1
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Edukacja elementarna i terapia pedagogiczna
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z elementarnymi podstawami teorii muzyki, koncepcjami kształcenia muzycznego i aktywnymi formami muzycznej działalności (śpiew, gra na instrumencie, ruch z muzyka, słuchanie muzyki, tworzenie muzyki). Przygotowanie teoretyczno-praktyczne do prowadzenia zajęć muzycznych w grupie przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

Prerequisites

Student powinien posiadać podstawowa wiedzę z zakresu psychologii dziecka, pedagogiki, dydaktyki. Kompetencje wokalne, słuchowe, ruchowe niezbędne w pracy muzycznej.

Scope

Cele i zadania edukacji muzycznej. Podstawowe wiadomości z zakresu nauki o muzyce. Miejsce edukacji muzycznej w procesie edukacji kulturalnej dzieci. Prawidłowości rozwoju muzycznego dzieci. Różne wymiary edukacji muzycznej. Wybrane koncepcje i metody pracy muzycznej z dziećmi (E.J. Dalcroze, C. Orff, Z. Kodaly, S. Suzuki, E.E. Gordon, B. Strauss, L. Bajkowska i In.). Standardy edukacji muzycznej. Podstawowe formy aktywności muzycznej (śpiew, gra na instrumencie, ruch z muzyka, słuchanie muzyki, tworzenie muzyki). Metody nauczania muzyki i typy lekcji. Muzyczna pedagogika zabawy. Problemy kształcenia głosu dziecka, dobór repertuaru wokalnego dla dzieci. Przegląd badań nad edukacją muzyczną dzieci.

Teaching methods

Metody ekspresyjne, asymilacji wiedzy, twórcze.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Konwersatoria

Zaliczenie z oceną na podstawie aktywnej obecności, dyskusji studentów (20%), pracy pisemnej (30%) i prezentacji multimedialnej (50%).

Ocena końcowa

Oceną końcowa jest ocena z konwersatoriów.

Recommended reading

  1. Bialkowski A., red., Powszechna edukacja muzyczna a wyzwania współczesności, Lublin 2003.
  2. Bonna B., Michalski A., Śzubertowska E., Wybrane problemy edukacji muzycznej, Bydgoszcz 2005.
  3. Enzinger G., Raszke B., red., Świat muzyki, świat zabawy, Nowy Sącz 2006.
  4. Kataryńczuk-Mania  L., red., Innowacje pedagogiczne w edukacji muzycznej dzieci i młodzieży, Zielona Góra 2000.
  5. Kataryńczuk-Mania L., Wychowawcze aspekty zajęć umuzykalniających w przedszkolu, Zielona Góra 2009.
  6. Kisiel M., Muzyka w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej: studium metodyczno-badawcze, Katowice 2005.
  7. Sacher W..A., Wczesnoszkolna edukacja muzyczna, Kraków 1997.

 

Further reading

  1. Bissinger-Ćwierz U., Muzyczna pedagogika zabawy w pracy z grupą, Lublin 2002.
  2. Gałęska-Tritt, Dzieci lubią śpiewać a my razem z nimi, Poznań 2007.
  3. Frołowicz  E., Aktywny uczeń w świecie muzyki, Gdańsk 2008.
  4. Gordon E.E., Umuzykalnianie niemowląt  i małych dzieci, Kraków 1997.
  5. Podolska B., Muzyka w przedszkolu, Kraków 2008.
  6. Ławrowska R., Rytm, muzyka, taniec w edukacji, Kraków 2005.
  7. Michalski A., red., Pedagogika muzyki. Ideały. Wartości. Pragmatyka, Gdańsk 2016

 

Notes


Modified by dr hab. Lidia Kataryńczuk-Mania, prof. UZ (last modification: 11-05-2017 16:34)