SylabUZ

Generate PDF for this page

Proseminar - course description

General information
Course name Proseminar
Course ID 05.0-WP-PEDP-PR_EE
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Edukacja elementarna i terapia pedagogiczna
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Seminar 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Przygotowanie studentów do samodzielnej pracy w ramach seminarium dyplomowego. Przygotowanie do dokonywania wyboru literatury przedmiotu, pracy ze źródłami i literaturą naukową. Przygotowanie do formułowania problemów badawczych i podejmowania decyzji o rozwiązaniu metodologicznym. Przygotowanie do redagowania tekstów naukowych.

Prerequisites

Brak

Scope

Inspiracje dotyczące wyboru tematu opracowania i przedmiotu badań w obszarze pedagogiki, w szczególności pedagogiki wczesnoszkolne i przedszkolnej. 

Teoretyczne uzasadnianie problemów badawczych. Pedagogiczne znaczenie problematyki dla procesów edukacyjnych odniesionych do dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym.

Znaczenie osobistych zainteresowań poznawczych, doświadczeń życiowych i wcześniejszych obserwacji w ustalaniu tematyki badań.

Problemy praktyczne i problemy naukowe. Temat opracowania vs problemy badawcze. Błędy w formułowaniu problemów badawczych.

Przegląd źródeł i literatury naukowej w odniesieniu do wybranej tematyki badań, ocena przydatności źródeł i ich selekcja.

Analiza wyników badań dostępnych w piśmiennictwie naukowym w odniesieniu do przyjętego tematu badań i problemów badawczych.

Kwerendy, ich rodzaje i możliwości wykorzystania w pracy naukowej.

Język i styl pracy naukowej. Praca z tekstem naukowym, redagowanie i układ tekstu. Rodzaje przypisów i ich stosowanie.

Struktura opracowania. Przygotowanie planu pracy.

Etyka w pracy naukowej. Plagiat jako przejaw nieuczciwości.

 

Teaching methods

Wykład problemowy, dyskusja,  praca z materiałem źródłowym, metody oparte na działaniu praktycznym, metoda projektów.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Zajęcia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Ocenie podlegają projekt pracy, w szczególności odwołania do literatury przedmiotu, struktura pracy.  Elementem oceny jest udział studenta w dyskusji, forma wypowiedzi ustnej.

Szczegółowe warunki oceny ustala prowadzący proseminarium na pierwszych zajęciach.

Recommended reading

1. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.

2. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2007.

3. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe,    Warszawa 2001.

4. Literatura przedmiotu związana z wybraną tematyką

Further reading

  1. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.
  2. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 1995.
  3. Frankfort-Nachmias Ch. i Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.
  4. Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne: filozofia – metodyka – ewaluacja, Lublin 2010.

Notes


Modified by dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ (last modification: 31-05-2017 13:14)