SylabUZ

Generate PDF for this page

Techniki komunikacji językowej i kultura mowy - course description

General information
Course name Techniki komunikacji językowej i kultura mowy
Course ID 05.9-WP-PEDP-KŻS-L_pNadGenVJOFL
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Animacja kultury z profilem artystycznym - Taniec/Fotografia
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Małgorzata Olejarz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 45 3 27 1,8 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami i technikami komunikacji językowej. Przekazanie wiedzy i wykształcenie umiejętności z zakresu technik prawidłowego mówienia i kultury słowa. Wyposażenie studentów w kompetencje w zakresie przygotowywania, realizowania i oceniania publicznych wystąpień, debat, dyskusji, a także w zakresie przeprowadzenia warsztatów z kultury żywego słowa.

Prerequisites

Brak

Scope

Wprowadzenie do problematyki przedmiotu: żywe słowo w życiu publicznym, mówienie a sprawność językowa i komunikacyjna. Elementy logopedii: mechanizm i fizjologia procesu mówienia, nieprawidłowy rozwój mowy, wady wymowy. Artykulacja-zajęcia warsztatowe: ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy. Poprawność dykcyjna: indywidualne ćwiczenia głoskowe, sylabowe, wyrazowe, kombinacje zdaniowe i tekstowe. Oddech i aparat oddechowy – zajęcia warsztatowe: rodzaje oddechu i jego fizjologia, oddech w procesie mówienia, ćwiczenia oddechowe. Emisja głosu – zajęcia warsztatowe: czystość, głośność i siła; intonacja i modulacja głosu; prezentacje sceniczne. Podstawy procesu komunikowania: cele komunikacji międzyludzkiej; przeszkody w procesie komunikowania, bariery komunikacji, psychologiczne i społeczne aspekty procesu komunikowania. Wystąpienia publiczne: cele i rodzaje wystąpień, analiza audytorium, analiza treści, wybór formy wystąpienia, warunki techniczne; kryteria oceny wystąpień publicznych. Prezentacje wystąpień publicznych studentów.

Teaching methods

Prelekcja, metoda problemowa, ćwiczenia warsztatowe, metoda indywidualnych przypadków, metoda sytuacyjna, inscenizacja, metody ekspresyjne, gry dydaktyczne, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Laboratoria

Podstawą zaliczenia laboratorium jest uzyskanie pozytywnych ocen z indywidualnych zadań praktycznych z zakresu technik komunikacji językowej i kultury mowy oraz z końcowej prezentacji autorskiego wystąpienia publicznego ocenianego według podanych wcześniej kryteriów. Ocena z laboratorium stanowi średnią arytmetyczną ocen z poszczególnych praktycznych zadań cząstkowych i prezentacji końcowej.

Ocena końcowa

Ocena ostateczna przedmiotu – ocena z laboratoriów.

Recommended reading

Gronbeck B., German K., Ehninger D., Monroe A., Zasady komunikacji werbalnej, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001.

Mckay M., Davis M., Faning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, GWP, Gdańsk 2001.

Wiszniewski A., Jak przekonująco mówić i przemawiać, PWN, Warszawa-Wrocław 1994.

Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2000.

Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, PWN, Warszawa 2007.

Further reading

Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie, UNIVERSITAS, Kraków 2003.

Lewandowska-Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, czyli jak zostać dobrym mówcą, Difin, Warszawa 1999.

Kram J., Zarys kultury żywego słowa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1988.

Notes


Modified by dr Małgorzata Olejarz, prof. UZ (last modification: 11-05-2017 21:58)