SylabUZ

Generate PDF for this page

Introduction to pedeutology - course description

General information
Course name Introduction to pedeutology
Course ID 05.9-WP-PEDP-WDP-Ć-S14_pNadGen03BZG
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Animacja kultury z profilem artystycznym - Taniec/Fotografia
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 2
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
  • dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ
  • dr Klaudia Pietrań
  • dr Magdalena Zapotoczna
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z kontekstem społeczno-kulturowym roli nauczyciela i różnymi aspektami jego funkcjonowania w zawodzie. Kształcenie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzę do analizy procesów kształcenia i samokształcenia nauczycieli.

Prerequisites

Podstawowa wiedza za zakresu pedagogiki, socjologii i psychologii.

Scope

Pedeutologia jako subdyscyplina pedagogiki. Formalno-prawne uwarunkowania zawodu nauczyciela. Etyka zawodu nauczyciela. Nauczyciel w miejscu pracy. Funkcje, zadania i rola nauczyciela. Rozwój i awans zawodowy nauczyciela. Start zawodowy i pierwsze spotkanie nauczyciela z klasą. Ukryty program w pracy nauczyciela. Strategie nauczycieli i uczniów. Współpraca nauczycieli z rodzicami i instytucjami w środowisku lokalnym.

Teaching methods

Metody asymilacji wiedzy (dyskusja, pogadanka, prezentacja multimedialna/poster/portfolio), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda problemowa, burza mózgów).

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (50% ogólnej oceny) oraz opracowanie indywidualnie lub w grupach prezentacji multimedialnej, posteru, sporządzenie portfolio (50%).

Ocena końcowa

Ocena ostateczna z przedmiotu jest oceną z ćwiczeń.

Recommended reading

1.     Day Ch., Rozwój zawodowy nauczycieli: uczenie się przez całe życie, Gdańsk 2004.

2.     Jakość życia i jakość szkoły: wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły, red. I. Nowosad, I. Mortag, J. Ondrakova, Zielona Góra 2010.

3.     Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1995.

4.     Jodłowska B., Start – szok zawodowy – twórcza praca nauczyciela, Warszawa 1991.

5.     Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, Kraków 2005.

6.     Konarzewski K., Sztuka nauczania: nauczyciel, T. I, Warszawa 1993.

7.     Korczyński S., Obraz nauczyciela w polskiej myśli pedeutologicznej, Opole 1992.

8.     Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008.

9.     Nowosad I., Nauczyciel-wychowawca czasu polskich przełomów, Kraków 2001.

10.  Szempruch J., Pedeutologia: studium teoretyczno-pragmatyczne, Kraków 2013.

Further reading

1.     Day Ch., Rozwój zawodowy nauczycieli: uczenie się przez całe życie, Gdańsk 2004.

2.     Jakość życia i jakość szkoły: wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły, red. I. Nowosad, I. Mortag, J. Ondrakova, Zielona Góra 2010.

3.     Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1995.

4.     Jodłowska B., Start – szok zawodowy – twórcza praca nauczyciela, Warszawa 1991.

5.     Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, Kraków 2005.

6.     Konarzewski K., Sztuka nauczania: nauczyciel, T. I, Warszawa 1993.

7.     Korczyński S., Obraz nauczyciela w polskiej myśli pedeutologicznej, Opole 1992.

8.     Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008.

9.     Nowosad I., Nauczyciel-wychowawca czasu polskich przełomów, Kraków 2001.

10.  Szempruch J., Pedeutologia: studium teoretyczno-pragmatyczne, Kraków 2013.

Notes


Modified by dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ (last modification: 30-05-2017 19:58)