SylabUZ
Course name | Introduction to pedeutology |
Course ID | 05.9-WP-PEDP-WDP-Ć-S14_pNadGen03BZG |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogy / Animacja kultury z profilem artystycznym - Taniec/Fotografia |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2017/2018 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 1 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Credit with grade |
Zapoznanie studentów z kontekstem społeczno-kulturowym roli nauczyciela i różnymi aspektami jego funkcjonowania w zawodzie. Kształcenie umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzę do analizy procesów kształcenia i samokształcenia nauczycieli.
Podstawowa wiedza za zakresu pedagogiki, socjologii i psychologii.
Pedeutologia jako subdyscyplina pedagogiki. Formalno-prawne uwarunkowania zawodu nauczyciela. Etyka zawodu nauczyciela. Nauczyciel w miejscu pracy. Funkcje, zadania i rola nauczyciela. Rozwój i awans zawodowy nauczyciela. Start zawodowy i pierwsze spotkanie nauczyciela z klasą. Ukryty program w pracy nauczyciela. Strategie nauczycieli i uczniów. Współpraca nauczycieli z rodzicami i instytucjami w środowisku lokalnym.
Metody asymilacji wiedzy (dyskusja, pogadanka, prezentacja multimedialna/poster/portfolio), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (klasyczna metoda problemowa, burza mózgów).
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Ćwiczenia
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywny udział studenta w dyskusjach na zajęciach (50% ogólnej oceny) oraz opracowanie indywidualnie lub w grupach prezentacji multimedialnej, posteru, sporządzenie portfolio (50%).
Ocena końcowa
Ocena ostateczna z przedmiotu jest oceną z ćwiczeń.
1. Day Ch., Rozwój zawodowy nauczycieli: uczenie się przez całe życie, Gdańsk 2004.
2. Jakość życia i jakość szkoły: wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły, red. I. Nowosad, I. Mortag, J. Ondrakova, Zielona Góra 2010.
3. Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1995.
4. Jodłowska B., Start – szok zawodowy – twórcza praca nauczyciela, Warszawa 1991.
5. Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, Kraków 2005.
6. Konarzewski K., Sztuka nauczania: nauczyciel, T. I, Warszawa 1993.
7. Korczyński S., Obraz nauczyciela w polskiej myśli pedeutologicznej, Opole 1992.
8. Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008.
9. Nowosad I., Nauczyciel-wychowawca czasu polskich przełomów, Kraków 2001.
10. Szempruch J., Pedeutologia: studium teoretyczno-pragmatyczne, Kraków 2013.
1. Day Ch., Rozwój zawodowy nauczycieli: uczenie się przez całe życie, Gdańsk 2004.
2. Jakość życia i jakość szkoły: wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły, red. I. Nowosad, I. Mortag, J. Ondrakova, Zielona Góra 2010.
3. Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1995.
4. Jodłowska B., Start – szok zawodowy – twórcza praca nauczyciela, Warszawa 1991.
5. Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, Kraków 2005.
6. Konarzewski K., Sztuka nauczania: nauczyciel, T. I, Warszawa 1993.
7. Korczyński S., Obraz nauczyciela w polskiej myśli pedeutologicznej, Opole 1992.
8. Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008.
9. Nowosad I., Nauczyciel-wychowawca czasu polskich przełomów, Kraków 2001.
10. Szempruch J., Pedeutologia: studium teoretyczno-pragmatyczne, Kraków 2013.
Modified by dr hab. Inetta Nowosad, prof. UZ (last modification: 30-05-2017 19:58)