SylabUZ
Course name | Theories of Cultural Education |
Course ID | 14.7-WP-PEDP-TEK-C_pNadGenVXMX7 |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogy / Animacja kultury z profilem artystycznym - Taniec/Fotografia |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2017/2018 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 4 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Lecture | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Exam |
Zapoznanie studentów z koncepcjami edukacji kulturalnej - podejściami tradycyjnymi i współczesnymi oraz przygotowanie do wykorzystania rozwiązań i idei różnych koncepcji w pracy animacyjnej,
Zaliczony kurs zajęć z historii wychowania, teorii kultury i animacji.
Wykłady
Tradycja edukacji kulturalnej (Platon, Arystoteles, F. Schiller) i jej obecność we współczesnym myśleniu o edukacji kulturalnej. Klasyczne polskie koncepcje edukacji kulturalnej (J. Mortkowiczowa i S. Szuman). Sztuka jako przestrzeń rozwoju i instrument wychowania (V. Lowenfeld; A. Stern, C. Freinet, R. Gloton, C. Clero, H. Read). Czas wolny jako przestrzeń edukacji kulturalnej ( H. Opaschowski). Interdyscyplinarna współczesna dyskusja nad edukacją kulturalną. Edukacja kulturalna w badaniach empirycznych. Współczesne dylematy edukacji kulturalnej.
Ćwiczenia
Wielostronne wychowanie przez sztukę i do sztuki (I. Wojnar). Edukacja kulturalna jako przygotowanie do uczestnictwa w kulturze symbolicznej (D. Jankowski); Edukacja socjokulturalna. Edukacja kulturalna wobec kultury popularnej (W. Jakubowski). Analiza praktyk edukacji kulturalnej. Przygotowanie i przeprowadzenie zajęć z zakresu edukacji kulturalnej dla wybranej grupy.
Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład interaktywny, dyskusja.
Ćwiczenia – praca w grupach, dyskusja, analiza przypadków, burza mózgów, warsztat, prezentacja.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Ćwiczenia
Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnych ocen za prezentację analizy przypadku (przykładowego projektu edukacji kulturalnej); za opracowaną i zrealizowaną samodzielnie lub w grupie koncepcję działań z zakresu edukacji kulturalnej z wybraną grupą uczestników oraz aktywność na zajęciach. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
Wykłady
Podstawą zaliczenia wykładu jest pozytywna ocena z egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Warunkiem przystąpienia do egzaminu z wykładu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.
Ocena końcowa
Na ocenę końcową składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.
Fatyga i in, Jakiej kultury potrzebują Polacy i czy edukacja kulturalna ją im zapewnia? Raport o problemach edukacji kulturalnej w Polsce dla MKiDN, Warszawa 2009.
Inicjatywy kulturalne angażujące osoby 50+ jako przestrzeń indywidualnego rozwoju i kształtowania kapitału społecznego, red. S. Słowińska, Zielona Góra 2015.
Jakubowski W., Edukacja w świecie popkultury, Kraków 2006.
Jankowski D., Pedagogika kultury, Kraków 2006.
Kargul J., Upowszechnianie, animacja, komercjalizacja kultury, Warszawa 2012.
Kargul J., Słowińska S., Gancarz M., Z prądem i pod prąd. Lubuskie instytucje kultury w nowym ładzie społecznym, Zielona Góra 2004.
Słowińska S., Edukacja kulturalna w Polsce i w Niemczech Inspiracje – propozycje – koncepcje, Kraków 2007.
Wojnar I., Teoria wychowania estetycznego: polscy autorzy, Warszawa 1997.
Modified by dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ (last modification: 05-05-2017 20:46)