SylabUZ

Generate PDF for this page

Theories of Cultural Education - course description

General information
Course name Theories of Cultural Education
Course ID 14.7-WP-PEDP-TEK-C_pNadGenVXMX7
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Animacja kultury z profilem artystycznym - Taniec/Fotografia
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade
Lecture 15 1 9 0,6 Exam

Aim of the course

Zapoznanie studentów z koncepcjami edukacji kulturalnej - podejściami tradycyjnymi i współczesnymi oraz przygotowanie do wykorzystania rozwiązań i idei różnych koncepcji w pracy animacyjnej,

Prerequisites

Zaliczony kurs zajęć z historii wychowania, teorii kultury i animacji.

Scope

Wykłady

Tradycja edukacji kulturalnej (Platon, Arystoteles, F. Schiller) i jej obecność we współczesnym myśleniu o edukacji kulturalnej. Klasyczne polskie koncepcje edukacji kulturalnej (J. Mortkowiczowa i S. Szuman). Sztuka jako przestrzeń rozwoju i instrument wychowania (V. Lowenfeld; A. Stern, C. Freinet, R. Gloton, C. Clero, H. Read). Czas wolny jako przestrzeń edukacji kulturalnej ( H. Opaschowski). Interdyscyplinarna współczesna dyskusja nad edukacją kulturalną. Edukacja kulturalna w badaniach empirycznych. Współczesne dylematy edukacji kulturalnej.

Ćwiczenia

Wielostronne wychowanie przez sztukę i do sztuki (I. Wojnar). Edukacja kulturalna jako przygotowanie do uczestnictwa w kulturze symbolicznej (D. Jankowski); Edukacja socjokulturalna. Edukacja kulturalna wobec kultury popularnej (W. Jakubowski). Analiza praktyk edukacji kulturalnej. Przygotowanie i przeprowadzenie zajęć z zakresu edukacji kulturalnej dla wybranej grupy.

Teaching methods

Wykłady – wykład konwencjonalny, wykład interaktywny, dyskusja.

Ćwiczenia – praca w grupach, dyskusja, analiza przypadków, burza mózgów, warsztat, prezentacja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia

Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnych ocen za prezentację analizy przypadku (przykładowego projektu edukacji kulturalnej); za opracowaną i zrealizowaną samodzielnie lub w grupie koncepcję działań z zakresu edukacji kulturalnej z wybraną grupą uczestników  oraz  aktywność na zajęciach. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.

Wykłady

Podstawą zaliczenia wykładu jest pozytywna ocena z egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Warunkiem przystąpienia do egzaminu z wykładu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Ocena końcowa

Na ocenę końcową składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.

Recommended reading

Fatyga i in, Jakiej kultury potrzebują Polacy i czy edukacja kulturalna ją im zapewnia? Raport o problemach edukacji kulturalnej w Polsce dla MKiDN, Warszawa 2009.

 Inicjatywy kulturalne angażujące osoby 50+ jako przestrzeń indywidualnego rozwoju i kształtowania kapitału społecznego, red. S. Słowińska, Zielona Góra 2015.

Jakubowski W., Edukacja w świecie popkultury, Kraków 2006.

Jankowski D., Pedagogika kultury, Kraków 2006.

Kargul J., Upowszechnianie, animacja, komercjalizacja kultury, Warszawa 2012.

Kargul J., Słowińska S., Gancarz M., Z prądem i pod prąd. Lubuskie instytucje kultury w nowym ładzie społecznym, Zielona Góra 2004.

Słowińska S., Edukacja kulturalna w Polsce i w Niemczech Inspiracje – propozycje – koncepcje, Kraków 2007.

 Wojnar I., Teoria wychowania estetycznego: polscy autorzy, Warszawa 1997.

 

Further reading

Notes


Modified by dr hab. Sylwia Słowińska, prof. UZ (last modification: 05-05-2017 20:46)