SylabUZ
Course name | Bibliotherapy |
Course ID | 05.6-WP-PEDP-BT-K_pNadGenI6F9Q |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogy / Protective and educational pedagogy and prevention |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2017/2018 |
Semester | 3 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Tutorial | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Zapoznanie z teoretycznymi (interdyscyplinarnymi) i metodycznymi podstawami biblioterapii. Rozbudzenie kreatywności studentów w zakresie organizacji i realizacji postępowania biblioterapeutycznego: tworzenia modeli postępowania biblioterapeutycznego, materiałów biblioterapeutycznych.
Wstępna orientacja w pedagogicznej i psychologicznej problematyce człowieka, jego rozwoju i funkcjonowania. Umiejętność intyrdyscyplinarnego rozumienia problematyki człowieka. Wrażliwość na życiowe problemy człowieka, empatia i otwartość.
Teoria i metodyka biblioterapii. Biblioterapia a czytanie i czytelnictwo. Biblioterapia w pracy opiekuńczo-wychowawczej z młodzieżą niedostosowaną społecznie. Biblioterapia w pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi: niepełnosprawnymi sensorycznie, niepełnosprawnymi intelektualnie, przewlekle chorymi. Bajkoterapia w redukcji lęku u dzieci. Drama w pracy opiekuńczo-wychowawczej i edukacji dzieci i młodzieży. Biblioterapia reminiscencyjna w pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi i młodzieżą oraz osobami w wieku podeszłym. Poezjoterapia i jej wybrane techniki w pracy opiekuńczo-wychowawczej i rehabilitacji. Materiał alternatywny w postępowaniu biblioterapeutycznym.
Pokaz, praca z książką, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, metody ekspresyjne.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Konwersatoria
Zaliczenie z oceną. Średnia arytmetyczna z ocen: wiedza teoretyczna na podstawie liczby aktywności na zajęciach, przeliczonej na ocenę: 50% ocena dostateczna, 75% ocena dobra, 100% ocena bardzo dobra; umiejętności – oceny z prac praktycznych – przygotowywanie materiałów biblioterapeutycznych – w trakcie semestru – wystawiane na podstawie kryteriów zgodności z wymogami metodycznymi dla poszczególnych rodzajów materiałów biblioterapeutycznych.
Ocena końcowa.
Ocena ostateczna: jest oceną z konwersatorium
Borecka I., Biblioterapia – formą terapii pedagogicznej, Wałbrzych 2001.
Borecka I., Biblioterapia – teoria i praktyka, Warszawa 2001.
Borecka I., Biblioterapia w szkole, Legnica 1998.
Borecka I., Biblioterapia w szkole podstawowej i gimnazjum, Wałbrzych 2002.
Czerwińska M., Niepełnosprawność i osoba niepełnosprawna w polskojęzycznej literaturze pięknej i naukowej: bibliograficzny warsztat biblioterapeuty, Warszawa 2002.
Konieczna E.J., Biblioterapia w praktyce: poradnik dla nauczycieli, wychowawców i terapeutów, Kraków 2006.
Kruszewski T., Biblioterapia w działaniach placówek opiekuńczo-wychowawczych, Toruń 2006.
Molicka M., Bajkoterapia: o lękach dzieci i nowej metodzie terapii, Poznań 2002.
Molicka M., Biblioterapia i bajkoterapia: rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie, Poznań 2011.
Pańkowska K., Pedagogika dramy, Warszawa 2000.
Konieczna E.J., Arteterapia w teorii i praktyce, Kraków 2011.
Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.
Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 09-05-2017 17:57)