SylabUZ

Generate PDF for this page

Logopaedics - course description

General information
Course name Logopaedics
Course ID 05.6-WP-PEDP-LGP-K_pNadGen7NBKB
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Protective and educational pedagogy and prevention
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 3
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Tutorial 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu logopedii (przedmiot logopedii, istota, rodzaje i przyczyny wybranych zaburzeń mowy oraz metody terapii; profilaktyka logopedyczna); kształcenie umiejętności wdrażania wiedzy logopedycznej do praktyki edukacyjnej; zapoznanie z możliwościami współpracy nauczyciela z logopedą i innymi specjalistami.

 

Prerequisites

Podstawy pedagogiki ogólnej i dydaktyki; podstawowa znajomość anatomii i fizjologii narządów mowy, podstawy języka polskiego (zwłaszcza fonetyku artykulacyjnej), podstawy psychologii ogólnej i psychologii rozwojowej.

Scope

Wprowadzenie do logopedii. Zaburzenia mowy. Klasyfikacje zaburzeń mowy. Rozwój sprawności językowych i komunikacyjnych dziecka. Wspomaganie opóźnionego rozwoju mowy. Profilaktyka logopedyczna. Diagnoza i terapia wybranych zaburzeń mowy – dyslalia, jąkanie, dysartria, afazja. Psychospołecza sytuacja dzieci z zaburzeniami mowy.

Teaching methods

Praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, metoda projektu, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Konwersatoria

Wyniki osiągnięte na kolokwiach (50%), oceny z projektów (50%).

Ocena końcowa

Ocena końcowa jest ocena z konwersatorium. 

Recommended reading

  1. Demel G., Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Warszawa 2004.
  2. Demelowa G., Elementy logopedii, Warszawa 1987.
  3. Jastrzębowska G., Podstawy diagnozy i teorii logopedycznej, Opole 1998.
  4. Kaczmarek L., Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin 1988.
  5. Kaczmarek L., Rewalidacja dzieci i młodzieży z zaburzeniami mowy, [w:] Pedagogika rewalidacyjna, red. A. Hulek, Warszawa 1988.
  6. Logopedia: pytania i odpowiedzi, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Opole 2003.
  7. Skorek E. M., Oblicza wad wymowy, Warszawa 2002.
  8. Skorek E. M., Z logopedią na ty: podręczny słownik logopedyczny, Kraków 2004.
  9. Styczek I., Logopedia, Warszawa 1981.
  10. Tarkowski Z., Jąkanie wczesnodziecięce, Warszawa 1992.
  11. Zaleski T., Opóźnienia w rozwoju mowy, Warszawa 2002.

Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego ćwiczenia. 

Further reading

  1. Jastrzębowska G., Podstawy teorii i diagnozy logopedycznej, Opole 1998.
  2. Jastrzębowska G., Klasyfikacje zaburzeń mowy, [w:] Logopedia: pytania i odpowiedzi, red. T. Gałkowski, G. Jastrzębowska, Opole 2003.
  3. Sachajska E., Uczymy poprawnej wymowy, Warszawa 2002.
  4. Skorek E. M., Reranie. Profilaktyka, diagnoza, korekcja, Kraków 2003.
  5. Skorek E. M., Stosunki koleżeńskie dzieci z zaburzeniami mowy i ich szkolne uwarunkowania, Zielona Góra 2000. 

Pozycje każdorazowo ustalane i podawane przez prowadzącego ćwiczenia.

Notes


Modified by dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ (last modification: 08-05-2017 18:59)