SylabUZ

Generate PDF for this page

The role and duties of the school cousellor - course description

General information
Course name The role and duties of the school cousellor
Course ID 05.1-WP-PEDP-RZPS-W_pNadGenJED81
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Protective and educational pedagogy and prevention
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 4
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Maria Fudali
  • dr Aneta Rudzińska-Rogoża
  • dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ
  • dr Krzysztof Zajdel
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Exam
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Przygotowanie przyszłych pedagogów do prowadzenia, organizowania i koordynowania na terenie szkoły (placówki) szeroko rozumianej pracy w zakresie wspomagania rozwoju psychicznego i efektywności uczenia się uczniów, udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom, nauczycielom przy współpracy z instytucjami pozaszkolnymi; wyposażenie studentów w możliwie duży zasób wiadomości i umiejętności z wymienionych wyżej zakresów i przygotowanie ich do wykorzystania nabytych wiadomości i umiejętności w praktyce zawodowej.

Prerequisites

Wiedza z zakresu wychowania, bio-psycho-fizycznego rozwoju dzieci i młodzieży, niepełnosprawności, niedostosowania społecznego.

Scope

Szkoła, jako środowisko wychowawcze – ogólna charakterystyka szkoły, jako instytucji edukacyjnej, jej funkcje, organizacja. Specyfika zawodu pedagoga szkolnego (warunki pracy i zatrudnienia, wymagane kwalifikacje, zadania zawodowe, odpowiedzialność zawodowa. Warsztat pracy pedagoga szkolnego – zakresy czynności, powinności, uprawnienia. Projektowanie pracy pedagoga szkolnego – organizacja pracy, czas pracy, wymagana dokumentacja – praktyczne projektowanie pracy. Zagrożenia rozwoju uczniów i wychowania w szkole. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w pracy pedagoga – koordynacja pracy, wymogi legislacyjne. Ogólne zasady tworzenia programów wychowawczych i profilaktycznych w szkole. Badania diagnostyczne w pracy pedagoga szkolnego. Współpraca szkoły i pedagoga ze środowiskiem lokalnym.

Teaching methods

Wykłady – wykład konwencjonalny z prezentacją slajdów, wykład z prezentacją multimedialną (power-point), konwersatoryjny.

Ćwiczenia – zajęcia ćwiczeniowe z wykorzystaniem metod: burzy mózgów, giełdy pomysłów, pracy w grupach, pracy z dokumentem źródłowym (akty prawne), oglądowych (wizyta u pedagoga szkolnego).

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady

Egzamin z całości materiału w formie testu składającego się z pytań zamkniętych i otwartych z progami punktowymi (60% maksymalnej liczby punktów – ocena dost., 70% dst+, 80% db, 90% db+, 100% bdb) bądź w formie ustnej lub pisemnej – wybór studenta.

Ćwiczenia

Ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć (na każdych ćwiczeniach) (20% oceny), przygotowanie pracy kontrolnej (terenowej) nt. warsztatu pracy pedagoga i problemów rozwiązywanych przez niego w konkretnej szkole – praca indywidualna (30% oceny), kolokwium z treści zrealizowanych na ćwiczeniach (progi punktowe jw.) (50% oceny).

Ocena końcowa

Średnia arytmetyczna ocen cząstkowych – ćwiczeń i wykładów.

 

Recommended reading

  1. Aktualne akty prawne: Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r., nr 532).

  2. Gajewska G., Szczęsna A., Doliński A., Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pedagoga: scenariusze zajęć wychowawczych, T. II-V, Zielona Góra, 2002-2008.

  3. Jundziłł I., Rola zawodowa pedagoga szkolnego, Warszawa 1980.

  4. Konarzewski K., Podstawy oddziaływań wychowawczych, Warszawa 1982.

  5. Nalaskowski A., Przestrzenie i miejsca szkoły, Kraków 2002.

  6. Olbrycht K., Odpowiedzialność pedagoga, [w:] Edukacja aksjologiczna, red. K. Olbrycht, T. II, Katowice 1995.

  7. Sałasiński M., Badziukiewicz B., Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa 2003.

      Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.

Further reading

  1. Bajurska J., Praca pedagoga szkolnego w świetle badań, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, 1995, 3.

  2. Bartosik J., Nauczyciel wychowawca, Gdańsk 2005.

  3. Chomczyńska-Rubacha M., Szkolne środowisko uczenia się, [w:] Pedagogika: podręcznik akademicki, red. Kwieciński Z., Śliwerski B., T. II, Warszawa 2004.

  4. Dzierzgowska, Rodzice w szkole: poradnik dla dyrektorów szkół, nauczycieli i rodziców, Warszawa 1999.

  5. Ferenz K., Kozioł E., red., Kompetencje nauczyciela – wychowawcy, Zielona Góra 2002.

  6. Grad K., Przepisy prawne regulujące pracę pedagoga szkolnego, „Nowa Szkoła”, 2003, 3.

  7. Gwizdek B., Sołtys E., Profilaktyka w szkole, rola i zadania pedagoga szkolnego, „Remedium”, 2004, 1.

  8. Kwiatkowska H., Czas, miejsce, przestrzeń – zaniedbane kategorie pedagogiczne, [w:] Pedagogika u progu trzeciego tysiąclecia, red. A. Nalaskowski, K. Rubacha, Toruń 2001.

  9. Letkiewicz J., Miejsce i rola pedagoga, „Edukacja i Dialog”, 1995, 8.

  10. Matyjas B., Profilaktyka i resocjalizacja w pracy pedagoga szkolnego, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, 2002, 9.

  11. Romańska M., Kilka rad pedagoga szkolnego dla rodziców, „Wychowanie na co Dzień”, 1998, 3.

     Każdorazowo uaktualniana, ustalana i przekazywana przez prowadzącego.

Notes


Modified by dr Jarosław Wagner (last modification: 06-05-2017 19:20)