Pedagogy / Protective and educational pedagogy and prevention
Education profile
academic
Level of studies
First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester
winter term 2017/2018
Course information
Semester
6
ECTS credits to win
3
Course type
obligatory
Teaching language
polish
Author of syllabus
dr Agnieszka Nowicka
Classes forms
The class form
Hours per semester (full-time)
Hours per week (full-time)
Hours per semester (part-time)
Hours per week (part-time)
Form of assignment
Class
30
2
18
1,2
Credit with grade
Aim of the course
Poznanie specyfiki okresu późnej dorosłości, problemów osób w starszym wieku oraz działalności różnych placówek prosenioralnych. Nabycie przez studentów umiejętności diagnozowania potrzeb ludzi zaawansowanych wiekowo oraz umiejętności pracy w zespole.
Prerequisites
Brak
Scope
Starość jako faza życia człowieka. Człowiek stary w rodzinie i społeczeństwie. Postawy społeczne wobec starzenia się, starości i osób starszych. Problemy egzystencjalne seniorów. Potrzeby ludzi zaawansowanych wiekowo i możliwości ich zaspokajania. Znaczenie aktywności w życiu osób zaawansowanych wiekowo. Wspomaganie osób starszych – terminologia i rozwiązania organizacyjne. Polski system pomocy społecznej na rzecz ludzi starszych. Instytucje i placówki wspierające rozwój ludzi zaawansowanych wiekowo. Instytucje i placówki niosące pomoc osobom w starszym wieku. Wycieczka dydaktyczna do wybranej placówki prosenioralnej.
Teaching methods
Dyskusja, metody aktywizujące, praca w małych grupach, praca z tekstem źródłowym, metoda programowana z wykorzystaniem komputera.
Learning outcomes and methods of theirs verification
Outcome description
Outcome symbols
Methods of verification
The class form
Assignment conditions
Ćwiczenia
Średnia arytmetyczna oceny przygotowania i aktywnego udziału w zajęciach (na każdych ćwiczeniach), przygotowania w zespole prezentacji na temat wybranej placówki prosenioralnej, opracowania w zespole konspektu zajęć aktywizujących dla osób w starszym wieku oraz oceny z kolokwium (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% db, 60% dst).
Ocena końcowa
Ocena ostateczna: ocena z ćwiczeń.
Recommended reading
Czerniawska O., Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii, Łódź 2000.
Leszczyńska-Rejchert A., Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Olsztyn 2010.
Steuden S., Psychologia starzenia się i starości, Warszawa 2011.
Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa: zarys problematyki, Kraków 2004.
Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M., Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa 2006.
Trafiałek E., Polska starość w dobie przemian, Katowice 2003.
Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.
Further reading
Antoszewska B., Bartnikowska U., Ćwirynkało K., red., Porozmawiajmy o starości..., Olsztyn 2015.
Błachnio A., Starość non profit: wolontariat na Uniwersytetach Trzeciego Wieku w Polsce i na świecie, Bydgoszcz 2012.
Bühler Ch., Bieg życia ludzkiego, Warszawa 1999.
Bugajska B., red., Życie w starości, Szczecin 2007.
Bugajska B., Tożsamość człowieka w starości: studium socjopedagogiczne, Szczecin 2005.
Dzięgielewska M., red., Przygotowanie do starości, Łódź 1997.
Kościńska E., Edukacja zdrowotna seniorów i osób przewlekle chorych, Bydgoszcz 2010.
Kromolicka B., Bugajska B., Seredyńska K., red., Pomoc i opieka w starości, Szczecin 2007.