SylabUZ

Generate PDF for this page

Care and assistance for the elderly - course description

General information
Course name Care and assistance for the elderly
Course ID 05.0-WP-PEDP-OPS-C_pNadGen7KZ9Z
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Protective and educational pedagogy and prevention
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 6
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Agnieszka Nowicka
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Poznanie specyfiki okresu późnej dorosłości, problemów osób w starszym wieku oraz działalności różnych placówek prosenioralnych. Nabycie przez studentów umiejętności diagnozowania potrzeb ludzi zaawansowanych wiekowo oraz umiejętności pracy w zespole.

Prerequisites

Brak

Scope

Starość jako faza życia człowieka. Człowiek stary w rodzinie i społeczeństwie. Postawy społeczne wobec starzenia się, starości i osób starszych. Problemy egzystencjalne seniorów. Potrzeby ludzi zaawansowanych wiekowo i możliwości ich zaspokajania. Znaczenie aktywności w życiu osób zaawansowanych wiekowo. Wspomaganie osób starszych – terminologia i rozwiązania organizacyjne. Polski system pomocy społecznej na rzecz ludzi starszych. Instytucje i placówki wspierające rozwój ludzi zaawansowanych wiekowo. Instytucje i placówki niosące pomoc osobom w starszym wieku. Wycieczka dydaktyczna do wybranej placówki prosenioralnej.

Teaching methods

Dyskusja, metody aktywizujące, praca w małych grupach, praca z tekstem źródłowym, metoda programowana  z wykorzystaniem komputera.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia

Średnia arytmetyczna oceny przygotowania i aktywnego udziału w zajęciach (na każdych ćwiczeniach), przygotowania w zespole prezentacji na temat wybranej placówki prosenioralnej, opracowania w zespole konspektu zajęć aktywizujących dla osób w starszym wieku oraz oceny z kolokwium (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% db, 60% dst).

Ocena końcowa

Ocena ostateczna: ocena z ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Czerniawska O., Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii, Łódź 2000.
  2. Leszczyńska-Rejchert A., Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Olsztyn 2010.
  3. Steuden S., Psychologia starzenia się i starości, Warszawa 2011.
  4. Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa: zarys problematyki, Kraków 2004.
  5. Szatur-Jaworska B., Błędowski P., Dzięgielewska M., Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa 2006.
  6. Trafiałek E., Polska starość w dobie przemian, Katowice 2003.

Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.

Further reading

  1. Antoszewska B., Bartnikowska U., Ćwirynkało K., red., Porozmawiajmy o starości..., Olsztyn 2015.
  2. Błachnio A., Starość non profit: wolontariat na Uniwersytetach Trzeciego Wieku w Polsce i na świecie, Bydgoszcz 2012.
  3. Bühler Ch., Bieg życia ludzkiego, Warszawa 1999.
  4. Bugajska B., red., Życie w starości, Szczecin 2007.
  5. Bugajska B., Tożsamość człowieka w starości: studium socjopedagogiczne, Szczecin 2005.
  6. Dzięgielewska M., red., Przygotowanie do starości, Łódź 1997.
  7. Kościńska E., Edukacja zdrowotna seniorów i osób przewlekle chorych, Bydgoszcz 2010.
  8. Kromolicka B., Bugajska B., Seredyńska K., red., Pomoc i opieka w starości, Szczecin 2007.
  9. Nawrocka J., Społeczne doświadczenie starości – stereotypy, postawy, wybory, Kraków 2013.
  10. Nowicka A., Wybrane problemy osób starszych, Kraków 2011.
  11. Obuchowski K., red., Starość i osobowość, Bydgoszcz 2002.
  12. Pędich W., Ludzie starzy, Warszawa 1996.
  13. Rembowski J., Psychologiczne problemy starzenia się człowieka, Warszawa-Poznań 1990.
  14. Steuden S., Marczuk M., red., Starzenie się a satysfakcja z życia, Lublin 2006.
  15. Susułowska M., Psychologia starzenia się i starości, Warszawa 1989.
  16. Synak B., red., Polska starość, Gdańsk 2002.
  17. Szarota Z., Starzenie się i starość w wymiarze instytucjonalnego wsparcia na przykładzie Krakowa, Kraków 2010.
  18. Tobiasz-Adamczyk B., red., Przemoc wobec osób starszych, Kraków 2009.
  19. Wiśniewska-Roszkowska K., Nowe życie po sześćdziesiątce, Radom 2003.
  20. Zych A.A., Człowiek wobec starości: szkice z gerontologii społecznej, Katowice 1999.
  21. Zych A.A., red., Poznać, zrozumieć i zaakceptować starość, Łask 2012.

Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.

Notes


Modified by dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (last modification: 09-05-2017 17:57)