SylabUZ

Generate PDF for this page

Constructing prevention programs - course description

General information
Course name Constructing prevention programs
Course ID 05.9-WP-PEDP-KPP
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Protective and educational pedagogy and prevention
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 5
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Lidia Wawryk
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 45 3 27 1,8 Credit with grade

Aim of the course

Poznanie przez studentów standaryzowanych programów profilaktycznych oraz nabycie umiejętności konstruowania programów profilaktycznych – indywidualnych i grupowych. 

Prerequisites

Zapoznanie studentów z wybraną wiedzą dotyczącą profilaktyki społecznej. Kształtowanie umiejętności planowania profilaktyki zjawisk patologicznych oraz podejmowania i realizacji działań profilaktycznych jednostkowych i grupowych. 

Scope

Przegląd i analiza standaryzowanych programów profilaktycznych. Zasady konstruowania programów profilaktycznych według Z.B. Gasia i G. Świątkiewicz. Konstruowanie szkolnego programu profilaktyki.

Poznanie strategii postępowania profilaktycznego na różnych szczeblach w środowisku lokalnym. Zapoznanie z prawnymi, finansowymi i organizacyjnymi ramami wyznaczającymi działania profilaktyczne. Zastosowanie podejścia systemowego w profilaktyce w planowanych przedsięwzięciach profilaktycznych. Zastosowanie diagnozy w rozwiązaniach systemowych. Konstruowanie indywidualnych programów profilaktyki. 

Teaching methods

Dyskusja, pokaz, metody problemowe, metoda projektu.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Laboratorium :

Zaplanowanie i skonstruowanie programu profilaktycznego grupowego, prezentacja strategii profilaktycznych; dokonanie indywidualnej diagnozy dziecka i skonstruowanie indywidualnego programu profilaktycznego.

Ocena końcowa

Ocenę końcową stanowi średnia arytmetyczna ocen cząstkowych z laboratorium.

Recommended reading

  1. Gaś Z., Profilaktyka w szkole, Warszawa 2006.

  2. Karasowska A., Jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania, Warszawa.

  3. Szymańska J., Programy profilaktyczne: podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa 2002.

  4. Zajączkowski K., Profilaktyka zachowań dewiacyjnych dzieci i młodzieży, Toruń 1998.

      Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.

 

Further reading

  1. Seweryńska A., Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej, Warszawa 2004.

  2. Sobolewska Z., Zajęcia socjoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży: zasady projektowania zajęć, Warszawa 1993.

  3. Świątkiewicz G., Profilaktyka w środowisku lokalnym, Warszawa 2002.

      Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.

Notes


Modified by dr Lidia Wawryk (last modification: 14-05-2017 20:57)