SylabUZ

Generate PDF for this page

Methodology of work with the family - course description

General information
Course name Methodology of work with the family
Course ID 05.9-WP-PEDP-MPZR
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogy / Protective and educational pedagogy and prevention
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Aneta Rudzińska-Rogoża
  • dr Elżbieta Turska
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Laboratory 30 2 18 1,2 Credit with grade

Aim of the course

Nabycie wiedzy o strukturze i zasadach funkcjonowania systemu rodzinnego oraz cyklu życia rodziny.

Poznanie istoty wsparcia społecznego oraz podmiotów wsparcia rodziny w środowisku lokalnym. Poznanie form i metod pracy z rodziną. Opanowanie umiejętności planowania współpracy i jej realizacji w ramach form indywidualnych i grupowych.

Prerequisites

Podstawowa wiedza dotycząca rodziny, jako środowiska życia człowieka. Wiedza z zakresu psychologii rozwoju i osobowości oraz psychologii wychowawczej.

Scope

Rodzina, jako system podmiotem oddziaływań pedagogicznych, system prawidłowy i system zaburzony. Fazy cyklu życia rodziny – charakterystyka najczęstszych problemów w poszczególnych fazach i sposoby radzenia sobie z nimi. Wsparcie rodziny w opiece i wychowaniu – pojęcie, rodzaje wsparcia, umiejętności i techniki przydatne w pracy osoby udzielającej wsparcia. Podmioty wsparcia rodziny w środowisku lokalnym. Praca z rodziną na terenie szkoły – zapotrzebowanie na współpracę, bariery współpracy, indywidualne i grupowe formy współpracy, zasady współpracy. Wybrane techniki terapii rodzin i możliwość wykorzystania ich elementów w pedagogicznej pracy z rodziną. Wybrane metody aktywizujące w pedagogicznym wspomaganiu rodziny. Właściwa komunikacja w relacji pedagog – rodzic. Psychoedukacja dla rodziców – opracowanie scenariuszy spotkań z rodzicami na temat kompetencji rodzicielskich oraz trudności rozwojowych i wychowawczych dzieci.

Teaching methods

Zajęcia realizowane zróżnicowanymi metodami: dyskusja, burza mózgów, gry interakcyjne, tworzenie mapy mentalnej, indywidualna prezentacja problematyki, praca z materiałem źródłowym.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Laboratoria

Ocena z laboratoriów: Ocena przygotowania i aktywnego udziału w ćwiczeniach. Kolokwium z treści zrealizowanych na ćwiczeniach. Przygotowanie scenariuszy spotkań z rodzicami. Ocena wystawiona będzie na  podstawie średniej arytmetycznej ocen cząstkowych.

Ocena końcowa

Ocenę końcową stanowi ocena z laboratoriów.

Recommended reading

  1. Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami „trudnych uczniów”?, Warszawa 2000. 
  2. Badora S., Czeredrecka B., Marzec D., Rodzina i formy jej wspomagania, Kraków 2001
  3. Christopher C. J., Nauczyciel – rodzic. Skuteczne porozumiewanie się, Gdańsk 2004.
  4. Efektywna współpraca nauczycieli i rodziców, red. Koźmiński G., Złotów 2002.
  5. Gajewska G. (2012). Wybrane zagadnienia wiedzy ogólnej na temat współpracy z rodzicami. W: Gajewska G., Gajewska J., Współpraca z rodzicami. Wskazówki, programy i scenariusze spotkań. T.1, Zielona Góra.
  6. Satir V., Rodzina: tu powstaje człowiek, Gdańsk 2002.
  7. Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, red. B. de Barbaro, Kraków 1999
  8. Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.

Further reading

  1. Fechner-Sędzicka I., Lachowska-Żarska E., Nauczyciele – rodzicom, Toruń 2002.
  2. Gajewska G., Szczęsna A., Doliński A., Warsztat pracy pedagoga, zbiór scenariuszy, zeszyt III, Zielona Góra 2000.
  3. Gajewska G., Szczęsna A., Doliński A., Teoretyczno-metodyczne aspekty kalendarza wychowawcy: scenariusze zajęć wychowawczych, T. V, Zielona Góra 2008.
  4. Kozłowska A., Znaczenie relacji rodzinnych dla pozytywnego rozwoju dziecka, Warszawa 2000.
  5. Mendel M., Rodzice i szkoła: jak współuczestniczyć w edukacji dzieci, Toruń 2000.
  6. Nauczyciele i rodzice – współpraca w wychowaniu, red. I. Nowosad, Zielona Góra 2001.
  7. Nowak A., Spotkania z rodzicami: jak uatrakcyjnić tradycyjną wywiadówkę, Poznań 2000.
  8. Pawlak B., Jak współpracować z rodzicami uczniów klas początkowych, Kraków 2003.
  9. Praszkier R., Zmieniać nie zmieniając: ekologia problemów rodzinnych, Warszawa 1992.
  10. Ryś M., Systemy rodzinne: metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej, Warszawa 2001.
  11. Każdorazowo uaktualniana i przekazywana studentom.

Notes


Modified by dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ (last modification: 12-05-2017 09:51)