SylabUZ
Course name | Methodology of work with the family |
Course ID | 05.9-WP-PEDP-MPZR |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Pedagogy / Protective and educational pedagogy and prevention |
Education profile | academic |
Level of studies | First-cycle studies leading to Bachelor's degree |
Beginning semester | winter term 2017/2018 |
Semester | 4 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | obligatory |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Laboratory | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Credit with grade |
Nabycie wiedzy o strukturze i zasadach funkcjonowania systemu rodzinnego oraz cyklu życia rodziny.
Poznanie istoty wsparcia społecznego oraz podmiotów wsparcia rodziny w środowisku lokalnym. Poznanie form i metod pracy z rodziną. Opanowanie umiejętności planowania współpracy i jej realizacji w ramach form indywidualnych i grupowych.
Podstawowa wiedza dotycząca rodziny, jako środowiska życia człowieka. Wiedza z zakresu psychologii rozwoju i osobowości oraz psychologii wychowawczej.
Rodzina, jako system podmiotem oddziaływań pedagogicznych, system prawidłowy i system zaburzony. Fazy cyklu życia rodziny – charakterystyka najczęstszych problemów w poszczególnych fazach i sposoby radzenia sobie z nimi. Wsparcie rodziny w opiece i wychowaniu – pojęcie, rodzaje wsparcia, umiejętności i techniki przydatne w pracy osoby udzielającej wsparcia. Podmioty wsparcia rodziny w środowisku lokalnym. Praca z rodziną na terenie szkoły – zapotrzebowanie na współpracę, bariery współpracy, indywidualne i grupowe formy współpracy, zasady współpracy. Wybrane techniki terapii rodzin i możliwość wykorzystania ich elementów w pedagogicznej pracy z rodziną. Wybrane metody aktywizujące w pedagogicznym wspomaganiu rodziny. Właściwa komunikacja w relacji pedagog – rodzic. Psychoedukacja dla rodziców – opracowanie scenariuszy spotkań z rodzicami na temat kompetencji rodzicielskich oraz trudności rozwojowych i wychowawczych dzieci.
Zajęcia realizowane zróżnicowanymi metodami: dyskusja, burza mózgów, gry interakcyjne, tworzenie mapy mentalnej, indywidualna prezentacja problematyki, praca z materiałem źródłowym.
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Laboratoria
Ocena z laboratoriów: Ocena przygotowania i aktywnego udziału w ćwiczeniach. Kolokwium z treści zrealizowanych na ćwiczeniach. Przygotowanie scenariuszy spotkań z rodzicami. Ocena wystawiona będzie na podstawie średniej arytmetycznej ocen cząstkowych.
Ocena końcowa
Ocenę końcową stanowi ocena z laboratoriów.
Modified by dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ (last modification: 12-05-2017 09:51)