SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka pracy z rodziną |
Kod przedmiotu | 05.9-WP-PEDP-MPZR |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika / Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i profilaktyka |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Nabycie wiedzy o strukturze i zasadach funkcjonowania systemu rodzinnego oraz cyklu życia rodziny.
Poznanie istoty wsparcia społecznego oraz podmiotów wsparcia rodziny w środowisku lokalnym. Poznanie form i metod pracy z rodziną. Opanowanie umiejętności planowania współpracy i jej realizacji w ramach form indywidualnych i grupowych.
Podstawowa wiedza dotycząca rodziny, jako środowiska życia człowieka. Wiedza z zakresu psychologii rozwoju i osobowości oraz psychologii wychowawczej.
Rodzina, jako system podmiotem oddziaływań pedagogicznych, system prawidłowy i system zaburzony. Fazy cyklu życia rodziny – charakterystyka najczęstszych problemów w poszczególnych fazach i sposoby radzenia sobie z nimi. Wsparcie rodziny w opiece i wychowaniu – pojęcie, rodzaje wsparcia, umiejętności i techniki przydatne w pracy osoby udzielającej wsparcia. Podmioty wsparcia rodziny w środowisku lokalnym. Praca z rodziną na terenie szkoły – zapotrzebowanie na współpracę, bariery współpracy, indywidualne i grupowe formy współpracy, zasady współpracy. Wybrane techniki terapii rodzin i możliwość wykorzystania ich elementów w pedagogicznej pracy z rodziną. Wybrane metody aktywizujące w pedagogicznym wspomaganiu rodziny. Właściwa komunikacja w relacji pedagog – rodzic. Psychoedukacja dla rodziców – opracowanie scenariuszy spotkań z rodzicami na temat kompetencji rodzicielskich oraz trudności rozwojowych i wychowawczych dzieci.
Zajęcia realizowane zróżnicowanymi metodami: dyskusja, burza mózgów, gry interakcyjne, tworzenie mapy mentalnej, indywidualna prezentacja problematyki, praca z materiałem źródłowym.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Laboratoria
Ocena z laboratoriów: Ocena przygotowania i aktywnego udziału w ćwiczeniach. Kolokwium z treści zrealizowanych na ćwiczeniach. Przygotowanie scenariuszy spotkań z rodzicami. Ocena wystawiona będzie na podstawie średniej arytmetycznej ocen cząstkowych.
Ocena końcowa
Ocenę końcową stanowi ocena z laboratoriów.
Zmodyfikowane przez dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-05-2017 09:51)