SylabUZ

Generate PDF for this page

Wykład monograficzny z nauk przyrodniczych - course description

General information
Course name Wykład monograficzny z nauk przyrodniczych
Course ID 13.9-WL-WF-WMNP
Faculty Faculty of Biological Sciences
Field of study Physical Education / Teaching
Education profile practical
Level of studies Second-cycle studies leading to MS degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 4
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Ryszard Asienkiewicz, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów ze zmiennością biologiczną człowieka, jej przyczynami i przejawami, a także zasadami diagnostyki i oceny rozwoju biologicznego człowieka na użytek wychowania fizycznego i sportu.

Prerequisites

Wiadomości z anatomii, antropologii, fizjologii, biochemii, geografii i socjologii

Scope

Wykłady: Zapoznanie studenta z biospołecznymi skutkami ewolucyjnych przemian człowieka. Zmienność ontogenetyczna w  różnych fazach rozwoju człowieka. Rozwój struktury i funkcji w ontogenezie. Zróżnicowanie współczesnej populacji ludzkiej. Wiek rozwojowy i metody jego oceny. Praktyczna ocena procesu wzrastania dziecka, norma jako biologiczny układ odniesienia. Międzypokoleniowe przemiany przebiegu ontogenezy. Dymorfizm płciowy człowieka. Chronobiologia w pracy nauczyciela wychowania fizycznego. Etyczne aspekty badań człowieka.

Teaching methods

Metoda podająca, poglądowa (plansze, rzutopisy), projekcja multimedialna, metoda projektu - projekt indywidualny.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Wykłady z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną w formie pisemnej (testowo-opisowej), zgodnie z podanymi kryteriami na podstawie testu z progami punktowymi. Test obejmuje pytania zamknięte i otwarte. Ocena pozytywna to zdobycie minimum 51% punktów. Ocena pisemnego projektu indywidualnego.

Ocena końcowa z przedmiotu obejmuje dwie składowe: 1 – ocenę testu z części wykładowej (50 % oceny) oraz 2- ocenę pisemnego projektu indywidualnego (50 %). Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną dwóch składowych. 

Recommended reading

  1. Drozdowski Z.: Antropologia dla nauczycieli wychowania fizycznego. AWF, Poznań 1988.
  2. Drozdowski Z.: Antropometria w wychowaniu fizycznym. AWF, Poznań 1998.
  3. Malinowski A., Tatarczuk J., Asienkiewicz R.: Antropologia dla pedagogów. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2008.
  4. Nowicka E.: Świat człowieka - świat  kultury. PWN, Warszawa 2004.
  5. Osiński W.: Antropomotoryka. AWF, Poznań 2003.
  6. Tatarczuk J., Asienkiewicz R., Wandycz A.: Struktura somatyczna i aktywność motoryczna w ujęciu rytmów sezonowych wśród młodzieży akademickiej Uniwersytetu Zielonogórskiego. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2009.
  7. Wolański N.: Rozwój biologiczny człowieka. Podstawy auksologii, gerontologii i promocji zdrowia. PWN, Warszawa 2005.
  8. Wolański N.: Ekologia człowieka. Podstawy ochrony środowiska i zdrowia człowieka. PWN, Warszawa 2008.
  9. Dobre obyczaje w nauce. Zbiór zasad i wytycznych. Komitet Etyki w Nauce PAN, Warszawa 2001.

Further reading

  • Kozieł S., Nowak-Szczepańska N., Gomuła A.: Antropologiczne badania dzieici i młodzieży w Polsce w latach 1966 - 2012. Zmiany sekularne i zróznicowanie społeczne. PAN, Zakład Antropologii, Wrocław 2014.
  • Malinowski A.: Auksologia. Rozwój osobniczy człowieka w ujęciu biomedycznym. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2009.
  • Malinowski A.: Wstęp do antropologii i ekologii człowieka. Uniwersytet Zielonogórski 1999.
  • Malinowski A., Strzałko J.(red.): Antropologia. PWN, Warszawa-Poznań 1989.
  • Osiński W.: Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2013.
  • Przegląd Antropologiczny.
  • Woynarowska B.: Edukacja zdrowotna. Podręcznik dla studentów.  PWN, Warszawa 2008.1.       Malinowski A.: Auksologia. Rozwój osobniczy człowieka w ujęciu biomedycznym. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2009.nań 1989

Notes


Modified by mgr Beata Wojciechowska (last modification: 04-05-2017 14:46)